VURDERER TILTAK: Statoil vurderer tiltak etter OL-reklamen de sender på TV 2. Foto: Statoil
VURDERER TILTAK: Statoil vurderer tiltak etter OL-reklamen de sender på TV 2. Foto: StatoilVis mer

Statoil, NSB og Tine vil vurdere reklame-grep etter seerstormen mot TV 2

Gjør som Telenor, mens XXL og Forsvaret hadde regnet med sterke reaksjoner og forberedt seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag tidlig ble det kjent at storannonsøren Telenor vurderte å ta grep for å ikke provosere TV-seerne etter de omstridte reklamepausene under TV 2s OL-sendinger.

Telegiganten har laget en påkostet reklamefilm med Steven van Zandt i hovedrollen for anledningen, som ikke fått den mottakelsen de ønsket.

Tine har kontaktet TV 2 Det samme gjør også Tine, som er olympisk sponsor og dermed er blant få norske annonsører som får bruke OL-elementer i sin reklame. De sender flere reklamer, både for Norvegia og YT, og har gått i dialog med TV 2 med å finne bedre løsninger.

- Vi er lydhøre for hva forbrukerne sier, og har gått i dialog med TV 2 for å finne en god løsning som kan få opp TV-opplevelsen, sier sponsoransvarlig Ann-Kristin Syversen i Tine til Dagbladet.

Hun understreker at TV 2 bare har fått tre dager på seg, og vil foreløpig ikke kreve noe konkret av kanalen.

- Det er første gang OL går på en kommersiell kanal, og vi har forståelse for at reklame er uvant for forbrukerne. Vi er bare tre dager inn i OL. Forbrukerne blir nok mer vant til reklame, og med justeringer håper vi at det også blir bedre, sier Syversen.

- Vi er foreløpig bare i dialog om visninger, men har hittil ikke kommet fram til konkrete tiltak enda.

Statoil vurderer plasseringen Også Statoil vil ta en ny vurdering på plasseringen av deres reklame på TV 2.

- Vi er innstilt på å vurdere plasseringen av reklamen. Vi mener det er viktig at vår støtte til talentutvikling og idretten skal oppfattes positivt, sier informasjonsdirektør Jannik Lindbær jr. i Statoil til Dagbladet.

- I enkelte tilfeller har jo TV 2 erkjent at de har gjort en feil. Vil Statoil i slike tilfeller kreve kompensasjon i form av penger eller mer reklametid fra TV 2?

- Det vi ser på nå er hvorvidt vi kan sørge for at vår plassering kan fungere bedre, og det er det vi jobber med nå.

NSB vil ikke ødelegge OL-opplevelsen NSB forteller at de også vurderer hva de skal gjøre i forbindelse med seerstormen, men vil ikke forskuttere krav.

- I likhet med andre aktører vurderer vi nå hva vi skal gjøre, sett i lys av at mange er frustrerte over hvordan reklamepausene håndteres. Vi vil ikke være med å ødelegge opplevelsen til folk, men vi vil fortelle et budskap, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby til Dagbladet.

FÅR KRITIKK: Telenors påkostede reklame med Steven van Zandt i hovedrollen får kritikk for å være altfor lang.
FÅR KRITIKK: Telenors påkostede reklame med Steven van Zandt i hovedrollen får kritikk for å være altfor lang. Vis mer

Han understreker at de foreløpig ikke har iverksatt noen tiltak.

- Vi er opptatt av at dette håndteres på en skikkelig måte, og jeg ser at TV 2 har vært tydelig på at de ikke vil sende reklame når det er noe som avgjøres. Nå er det viktig at TV 2 gjør jobben sin, så må vi som annonsører finne ut hva som er en lur bruk av midler, sier Lundeby.

- Vi må komme tilbake til eventuelle krav, men vi har ikke diskutert det foreløpig.

XXL er fornøyde Mens Telenor, Tine, NSB og Statoil vurderer tiltak etter klagestormen, forteller både Forsvaret og XXL at de hadde forberedt seg godt på eventuelle reaksjoner og har valgt sendetid med omhu.

Sportskjeden XXL forteller at de i motsetning til Telenor har fått overveldende positiv respons på sin reklame, der de kommer med et stikk til Putin og Russlands omstridte homolov. I reklamen deltar en rekke menn i en sportslig konkurranse om oppmerksomheten til en vakker kvinne, men som til slutt kysser en kvinne.

- Vi fikk positiv oppmerksomhet når vi kom med den første reklamen rett etter åpningsseremonien. Utover det har vi ikke hatt det samme trykket som de andre aktørene. Blant annet har vi hittil ikke hatt vår reklame midt i en spennende avgjørelse i en øvelse, sier markedsdirektør Tom Erik Kjønø i XXL til Dagbladet.

- Tenkte på dette i forkant Forsvaret sender en omkostet reklamefilm i forbindelse med OL. Tom Ovind, som leder Forsvarets mediesenter, opplyser til Dagbladet at de tenkte på reaksjonene som nå kommer i forkant og derfor ba om sendeplanen til TV 2.

- Vi tenkte på dette i forkant. Vår reklame kommer ikke i brudd midt i viktige sportssendinger. Vi sender i før-, eller etterkant, bortsett fra bruddet i åpningsseremonien siden den var så lang. Vi vet hvor viktig denne type sportsarrangement er for folk, og at det raskt kunne komme reaksjoner i forbindelse med at OL vises på en komersiell kanal.

- Vi ønsker å skape en god relasjon mellom seerne og Forsvaret, og det er viktig at man er forsiktig når man kommer ubedt hjem til folk.

XXL-sjef: - Annonsører får velge tidspunkt XXL-sjef Kjønø bemerker at store aktører med dyre OL-reklamer har tilgang til TV-kanalens sendeplan, og dermed nærmest får velge tidspunkt for reklamen selv.

- Vi har klart å balansere det ut og har ikke samme reklame tre ganger i samme øvelse, og store aktører kan få utlevert sendeplan. Om for eksempel Telenor ikke har gjort dette, er det veldig spesielt, sier Kjønø.

Han forteller at de vil gjøre en løpende vurdering av plasseringen av reklamen, men er klar på at de har fått overraskende god respons på sin reklame.

- Vi mener det er bedre med reklame med innhold, enn reklame for reklamens skyld. Jeg  ble nesten litt overrasket over at folk engasjerte seg i reklamen og innholdet. Jeg forventer at folk er negativ til reklame, men vi har fått takk for å sende denne reklamen. Det er spesielt.

- TV 2 har ansvaret OneCall på sin side er tydelige med at det er hos TV-kanalen ansvaret ligger.

OLYMPISK SPONSOR: Tine har kontaktet TV 2 for å finne en god løsning etter seerstormen. Foto: Tine
OLYMPISK SPONSOR: Tine har kontaktet TV 2 for å finne en god løsning etter seerstormen. Foto: Tine Vis mer

- Alle vet at TV 2 lever av reklame, og vi mener de må være forsiktige med å ikke provosere kundene. Vi legger hovedansvaret på TV 2. De kan TV-faget og bør plassere reklamen bedre, sier OneCall-direktør Øistein Eriksen til Dagbladet.

Teleselskapet har vært i kontakt med TV 2 for å gi uttrykk  for at de mener reklamene ikke kan sendes i innspurt eller andre dramatiske øyeblikk.

Samtidig understreker Eriksen at det er konkurrenten Telenor som står for hovedtrykket.

- Vi har et helt annet trykk. Det er Telenor som kjører trykket, og de er på et helt annet nivå på mengde reklame enn noen andre.

PUTIN-STIKK FÅR IKKE KRITIKK: Sportskjeden XXL er fornøyde med responsen på sin OL-reklame, og sier at de har ikke like stort trykk som andre store aktører. Foto: XXL
PUTIN-STIKK FÅR IKKE KRITIKK: Sportskjeden XXL er fornøyde med responsen på sin OL-reklame, og sier at de har ikke like stort trykk som andre store aktører. Foto: XXL Vis mer