Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Statoil og Shell nektet å stenge plattformer med farlige livbåter

Tvinges til umiddelbar nedstenging. Oppvask med Petroleumstilsynet venter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) I dag måtte Petroleumstilsynet (Ptil) gå til det drastiske skritt å gi direkte pålegg til Statoil og Norske Shell om å stenge ned produksjonen på plattformene Snorre A og Draugen i Nordsjøen.

Allerede i går mottok Statoil og Norske Shell Petroleumstilsynets vedtak om at plattformene Snorre A og Draugen ikke har gode nok evakueringsmuligheter. Dette henger sammen med at livbåtene ikke tåler å slippes i havet fra plattformen. Taket på livbåtene har vist seg å bli trykket inn.

Petroleumstilsynet har ingen forståelse for at Statoil og Shell unnlot å stenge ned produksjonen på henholdsvis Snorre A og Draugen i går og unnlot å starte evakuering av oljearbeidere fra plattformene umiddelbart.

- Svært overrasket

- Vi er svært overrasket over at den beslutningen vi fattet i går ikke resulterte i umiddelbar nedstenging av produksjonen. Oljeselskapene burde selv ha tatt affære i går. De driver ikke i henhold til regelverket, sier pressetalskvinne Inger Ande i Petroleumstilsynet til Dagbladet.no.

Petroleumstilsynet vil ikke spekulere i hvilke eventuelle reprimander Statoil og Shell kan få i kjølvannet av selskapenes regelbrudd.

- Men dette vil bli tatt opp i direkte møte med selskapene, understreker Inger Anda.

Oljeindustriens Landsforeningss livbåtprosjekt har avdekket svakheter i overbygget på en myndighetsgodkjent og sertifisert livbåttype i stål.

MÅ STENGES: Statoil-opererte Snorre A må stanse produksjonen på grunn av farlige livbåter. Foto: Scanpix
MÅ STENGES: Statoil-opererte Snorre A må stanse produksjonen på grunn av farlige livbåter. Foto: Scanpix Vis mer

Livbåttypen tilfredsstiller ikke de strenge sikkerhetskravene oljeindustrien selv setter til redningsmidler.

Livbåten er en såkalt fritt-fall livbåt som har vist seg å ikke tåle å bli sluppet ned i bølgene fra plattformene.

Svakheten er påvist i overbygget på livbåttypen FF48 versjon 2 fra produsenten Umoe Schat-Harding.

I alt finnes 39 livbåter av denne typen, fordelt på åtte innretninger på norsk sokkel: Troll A, Heidrun, Snorre A, Oseberg C, Brage, Troll B, Njord A og Draugen. De involverte operatørene er Norske Shell, Hydro og Statoil.

Fikk ikke dispensasjon

Petroleumstilsynet (Ptil) har behandlet en rekke unntakssøknader. Snorre A og Draugen er ikke gitt dispensasjon til å opprettholde produksjonen.

I unntakssøknadene for Snorre A (Statoil) og Draugen (Shell) var låring av livbåter (senking ned til vannflaten journ. anm.) ikke beskrevet som alternativ. Ptils vurdering er at kompenserende tiltak for evakuering av personell for disse innretningene ikke er tilstrekkelige til å oppnå et forsvarlig HMS-nivå. Dermed avslo Ptil i går ettermiddag søknadene om unntak på disse innretningene.

- Vi har konstatert at operatørene Statoil og Shell ikke har tatt konsekvensene av Ptils vedtak. I morges tok vi direkte kontakt med selskapene, og gjorde det klart at konsekvensen av våre vedtak er umiddelbar nedstengning for Snorre A og Draugen, sier Anda.

image: Statoil og Shell nektet å stenge plattformer med farlige livbåter

Ptil vil vurdere alle relevante forhold knyttet til forsvarlig drift på nytt når ny dokumentasjon og beskrivelse av kompenserende tiltak foreligger.

- I dialog med tilsynet

Informasjonsdirektør Jone Stangeland i Statoil viser til at selskapet har vært i tett dialog med tilsynet gjennom hele prosessen.

- I går var det uklart for oss om Petroleumstilsynet hadde mottatt tilstrekkelig informasjon om våre kompenserende tiltak på Snorre A i forhold til økt helikopterberedskap og fartøy nær plattformen. Statoil, som operatør, besluttet å opprettholde produksjonen på Snorre A, og sendte utfyllende informasjon til Petroleumstilsynet. I dag mottok vi klargjørende beskjed om at tiltakene ikke er tilfredsstillende, og besluttet å stenge ned produksjonen, sier Stangeland.

Nedstengingen er nå i gang. Statoil-direktøren tror Snorre A vil forbli nedstengt i en drøy uke.

Takene på livbåtene skal styrkes før produksjonen kan gjennopptas. Ukentlig produseres 42 000 fat olje på Snorre A.

Draugen produserer 80 000 fat olje hver dag. Også på denne plattformen er nedstengingen nå startet. Informasjonssjef Geir Haug i Norske Shell avviser at de ikke har rettet seg etter tilsynet.

- Vi fikk pålegg av Ptil i dag, ikke i går. Det blir ikke oppfattet som et pålegg når vi er i dialog med tilsynet om en søknad. Avslag på dispensasjon er ikke det samme som et pålegg. Dette er noe vi vil diskutere med Ptil senere, sier Haug.

Shell tror produksjonen på Draugen vil være nede i mellom en og to uker.

- Ptil må sette seg i respekt

HMS-ansvarlig og andre nestleder i fagforeningen SAFE, Roy Erling Furre, mener Peroleumstilsynet vil ha behov for å gjenreise respekten hos selskapene etter denne episoden.

- Det er oppsiktsvekkende at selskapene ikke følger vedtak fra tilsynet. Ptil kan ikke la noe som dette passere i stillhet. Her må det komme reaksjoner slik at respekten for tilsynet gjenreises hos selskapene, sier Furre.

<B>REAGERER: Pressetalskvinne Inger Anda i Petroleumstilsynet mener Statoil og Norske Shell burde stanset produksjonen på Snorre A og Draugen allerede i går.
<B>MÅ STENGES:</B> Norske Shell-opererte Draugen må stanse produksjonen på grunn av farlige livbåter.