Statoil-utslipp i Barentshavet

Statoil ber om utslippstillatelse i Barentshavet. Ingen utslipp var regjeringens krav da den åpnet for oljeboring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Tidligere oljeminister Einar Steensnæs bekrefter at de nye utbyggingene i nord må skåne havet mot alle utslipp.

- Jeg kan ikke uttale meg om dette prosjektet spesielt, sier han til Dagbladet.no.

- Men forutsetningen er at alle nye prosjekter oppfyller kravet om lukkede systemer og nullutslipp under normal drift.

Planlagt borestart er i januar neste år. Boringen vil skje på Uranus-prospektet i Nordkapp-bassenget i Barentshavet, opplyser Statens forurensningstilsyn.

I forbindelse med leteboringen vil det bli benyttet forskjellige kjemikalier. Ifølge søknaden til Statoil ber selskapet om tillatelse til å slippe ut minst ett tonn kjemikalier i det sårbare og fiskerike havområdet.

Krevde ingen utslipp


Meningen er at boregrusen og borevæsken fraktes til land, men Statoil opplyser at det vil forekomme noe utslipp.

Da regjeringen utredet konsekvensene av helårlig petroleumsvirksomhet i området Lofoten/Barentshavet, var et av kravene til oljeindustrien at det ikke skulle forekomme noen utslipp til sjøen.

- Einar Steensnæs har gjentatte ganger sagt at regjeringen ikke godtar annet enn null utslipp. Hvis det viser seg at Statoil skulle få tillatelse, er det et brudd med det statsråden har lovet tidligere. Mener man null utslipp, så må det ikke være noen utslipp, sier Guro Hauge, fagmedarbeider i Natur og Ungdom.

Ulykkesrisiko

Hun frykter også hva en ulykke kan føre til. Statoil skal bruke 99 tonn med kjemikalier og boreriggen skal ligge 115 kilometer fra land.

- Det er alltid en risiko for at oljeulykker skjer. Barentshavet er sårbart. Det vil være å spille russisk rulett med viktige naturressurser i områet. Vi mener at miljøhensyn må gå foran.

Ifølge Natur og Ungdom er et eventuelt opprydningsarbeid vanskelig å gjennomføre i Barentshavet på vinterstid. Det er konstant mørkt og oljevernutstyr fungerer dårligere i høy sjø og lave temperaturer.

Statoil skal benytte seg av boreriggen Eirik Raude fra Ocean Rig, som er en spesialdesignet rigg som kan operere på dypt vann og i arktiske strøk.

BORERIGGEN:</B> Eirik Raude skal ut i Barentshavet for å sjekke om det finnes olje på feltet.