Statoils dilemma

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  •  Statoil er flaggskipet blant norske selskaper. De som har ledet selskapet de siste åra, har ikke klart å leve opp til dette. Selskapet drives godt og leverer svært gode resultater. Men samtidig stormer det rundt selskapet. Harald Norvik måtte gå av som konsernsjef da fungerende oljestatsråd Anne Enger Lahnstein byttet ut hele selskapets styre på grunn av overskridelsene i utbyggingen av Åsgard-feltet. Norviks etterfølger Olav Fjell var en administrator uten erfaring fra oljebransjen. Han kom fra Postbanken.
  •  Olav Fjell arvet Norviks strategi for en internasjonalisering av Statoils virksomhet. Å lykkes i Iran fikk høy prioritet. På et eller annet tidspunkt i denne prosessen gikk det galt. Ønsket førte Statoil inn i det vi nå kjenner som Iran-avtalen. Direktøren som hadde fullmakt til å undertegne slike avtaler, ville ikke gjøre det uten at toppsjefen selv, Olav Fjell, satte sitt navn på den.
  •  Økokrim har nå utferdiget en foretaksbot på 20 millioner kroner for Statoil. Det skyldes at Iran-avtalen er i strid med den lovbestemmelsen mot korrupsjon som ble gjeldende i Norge i fjor sommer. Skjerpingen av loven kom som et direkte resultat av Norges deltakelse i det internasjonale antikorrupsjonsarbeidet. Boten kommer i tillegg til at Statoils egen, kostbare gransking, som konkluderte med å frikjenne selskapet, slo fast at avtalen brøt med selskapets interne regelverk. Selskapet får boten fordi det ikke straks avsluttet avtalen idet loven ble innført. Men avtalen ble ikke stanset før Statoil ble avslørt i Dagens Næringsliv. Det hører med til det totale bildet at konsernsjef Fjell forsikret daværende styreformann Leif Terje Løddesøl om at avtalen var helt i orden.
  •  Saken er en skandale, og svært skadelig for Statoil. Dersom selskapet vedtar boten, venter en mye større bot fra den amerikanske kapitalmyndigheten som overvåker børsene i USA. Vi håper Statoil nekter å vedta boten, slik at hele sakskomplekset blir prøvd for domstolen. Det skaper rettspraksis på dette området, noe som kan være nyttig for flere enn Statoil.