Statsadvokaten vil ha ny gransking av Mehamn-ulykken

Statsadvokat Lars Fause og krever en ny, uavhengig gransking av Mehamn-ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Når «Utvik Senior» nå granskes på nytt, fortjener i hvert fall Mehamn-ulykken å få det samme på bakgrunn av de nye opplysningene. Skal vi bo og leve i denne landsdelen har vi krav og rett til å få vite sannheten, sier Fause til Nordlys.

I programmet Brennpunkt på NRK tirsdag kom ansatte i Forsvaret for første gang med opplysninger om at to militære fly kan ha vært innblandet i flyulykken i Mehamn for 20 år siden.

De sier at britiske jagerfly som deltok i en militærøvelse var på et ulovlig tokt i Finnmark den dagen et Twin Otter-fly fra Widerøe styrtet og 15 mennesker omkom.

- På bakgrunn av opplysningene som kommer fram i NRK Brennpunkt mener jeg det bør oppnevnes en ny granskingskommisjon for å se på denne saken, sier Fause.

Spørsmål

Lederen av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, Ågot Valle (SV), støtter kravet om en ny gransking. Tirsdag tok hun saken opp i komiteens møte.

- Vi er blitt enige om at jeg skal lage utkast med spørsmål til samferdselsminister Torild Skogsholm (V). Disse skal komiteen behandle torsdag denne uken. Ut over dette var det ingen diskusjon om saken, sier Valle til NTB.

To havarikommisjoner har til nå avvist teorien om at et utenlandsk, militært fly kolliderte med Twin Otter-flyet før det styrtet. Begge granskingene har isteden konkludert med at sideroret brøt sammen under ekstreme værforhold, og begrunnet det med tekniske funn.

Nytt vitne

Kommisjonene får nå kritikk for at de ikke tok på alvor vitner som hevder at de så britiske jagerfly i det området er Widerøe-flyet styrtet.

Tidligere major Per Gavin, som hadde ansvaret for all øvingstrafikk i NATO-øvingsområdet, er blant dem som nå bekrefter flygingen.

- Jeg har vært underlagt den militære taushetsplikten. Den velger jeg nå å bryte av hensyn til de etterlatte, sier Gavin til Dagbladet.

Både havarikommisjonen og Forsvaret har til nå hardnakket stått fast på at det ikke var kjent flytrafikk i området der det vesle passasjerflyet befant seg på ulykkestidspunktet.

Lederen av havarikommisjonen som behandlet saken, den nå pensjonerte generalløytnanten Wilhelm Mohr, er overrasket over Per Gavins opplysninger.

Mohr mener at havarikommisjonen bør ta opp Gavin som et nytt vitne og på bakgrunn av hans observasjon vurdere om det er grunn til ny gransking, selv om han synes det er «rart» at opplysningene kommer fram først nå.

- Prosedyren er likevel klar: Vitnet bør avhøres. Man skal være lydhør uansett omstendigheter, fastslår Wilhelm Mohr.

Opphever taushetsplikt

På bakgrunn av de nye opplysningene fra Forsvarets egne folk, opphever forsvarssjef Sigurd Frisvold nå taushetsplikten for alle i Forsvaret som kan vite noe om Mehamn-ulykken. I tillegg frigis alle dokumenter i saken.

- Når vi nå har sett dette programmet og de utsagn som der kommer fra en tidligere ansatt i Forsvaret, og hvor det også fortelles at det skal finnes skriftlig materiale med opplysninger om dette, så er det naturlig for oss at vi går inn og ser på disse opplysningene. Og vi vil selvfølgelig stille alt det materialet som Forsvaret måtte ha til rådighet for eventuelle øvrige undersøkelser som måtte bli gjort i andre instanser i kjølvannet av dette, sier presseansvarlig for Forsvarets overkommando, brigader Kjell Grandhagen, til NRK.

Statsadvokat Lars Fause har ikke lenger noen formell myndighet over saken som er strafferettslig foreldet. Han vil likevel selv ta et initiativ overfor Riksadvokaten om en ny gransking av Mehamn-ulykken, hvis ikke det kommer noe initiativ fra politisk hold.

- Denne type saker må vi ta svært alvorlig. Folk har ikke bare rett til, men de fortjener skikkelige svar på hvorfor en slik flyulykke finner sted, sier Fause.

(NTB)

ALLE OMKOM:</B>En Twin-Otter fra Widerøes Flyveselskap styrtet i sjøen underveis fra Berlevåg til Mehamn . Alle de 15 ombord omkom . Her bringes delene i land