- FEILINFORMERT: Forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide (bildet) blir villedet og feilinformert av forsvarsledelsen om årsaken til at Forsvarets Orion-fly står for mye på bakken, hevder Andøy-ordføreren. Foto: Scanpix
- FEILINFORMERT: Forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide (bildet) blir villedet og feilinformert av forsvarsledelsen om årsaken til at Forsvarets Orion-fly står for mye på bakken, hevder Andøy-ordføreren. Foto: ScanpixVis mer

- Statsråden blir feilinformert

Andøy-ordfører Jonni Helge Solsvik (H) hevder at forsvarsledelsen feilinformerer forsvarsminister Ine Marie Søreide (H) om årsaken til at Orion-flyene står så mye på bakken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Og det er veldig alvorlig, sier Solsvik til Dagbladet. Han ber nå om et møte med statsråden for å diskutere saken i kjølvannet av Dagbladets avsløringer om de maritime overvåkingsflyene i Forsvaret fredag.

- Misvisende Da de tillitsvalgte på Andøya flystasjon slo alarm 2. desember i fjor, svarte statsråden slik i et brev tilbake:

«Det er krevende å leve opp til ambisjonen for patruljering med maritime patruljefly samtidig med den pågående oppgraderingen av Orion, med planlagt vedlikehold kombinert med oppdukkende tekniske feil», skrev Søreide.

- Det mener jeg er en informasjon som er misvisende og ikke korrekt, svarer Solsvik og legger til.

- Den viktigste årsaken til de store kuttene i antall flytimer er at luftvingen ikke har hatt driftsmidler nok til å fly.

Bekrefter Selv om arbeidet med deler av det såkalte «Service Life Extension Program» (SLEP) fortsatt pågår, slår Andøy-ordføreren fast at det er ganske små grep som skal til for at Orion-flyene kan levere vesentlig bedre tjenester til blant annet.

Dagbladet skrev fredag at E-tjenesten har varslet om at det kan bli aktuelt å trekke tilbake løpende investeringer i utstyr i Orion-maskinene fordi de maritime overvåkingsflyene ikke er tilgjengelige nok.

- E-tjenesten har gitt uttrykk for misnøye lenge. Dette er også meldt oppover i systemet, sier Solsvik.

De maritime overvåkingsflyene flyr i dag bare planlagte tokt annenhver dag. Når strategiske russiske atomubåter blir oppdaget av lyttekabler i havet, er det imidlertid nødvendig med rask reaksjon for å kunne foreta såkalt «cuing» slik at en sannsynlig kurs for ubåten kan plottes.

Hver dag - De jeg snakker med i 133 Luftving sier at dersom det blir gitt et litt mer romslig driftsbudsjett, ville Orion-flyene kunne ha foretatt flyvninger hver dag, året rundt, sier Solsvik.

På grunn av budsjettkutt internt i Luftforsvaret, ble antall flytimer for Orion-flyene i fjor høst og vinter kuttet med 300 timer. I november stod flyene stort sett sammenhengende på bakken, noe som innebar en etterretningsmessig katastrofe for E-tjenesten som har i oppgave å følge med på russiske, militære marinebevegelser i Nordområdene.

Ifølge Solsvik kunne også situasjonen i november og desember ha vært unngått, dersom det hadde blitt foretatt en tilleggsbevilgning til luftvingen.

- Det var lange perioder vi overhodet ikke var tilstede i Barentshavet, fordi det manglet penger til å betale piloter og mekanikere for å holde flyene i drift, sier ordføreren til Dagbladet.

Avviser - Statsråden får selvsagt all informasjon om alle forhold i Forsvaret. Det er ingen som feilinformerer statsråden, sier pressetalsmann og major Eystein Kvarving i Forsvarsstaben.

Kvarving minner om at spørsmålet om Norges maritime overvåkingskapasitet for tiden blir utredet av Forsvarssjefens strategiske planstab i Forsvarsdepartementet, både langsiktig og med tanke på løsninger på mer kort sikt.

Andre kilder forteller at arbeidsgruppen som ser på kortsiktige løsninger har deadline til påske. En politisk avklaring skal finne sted i mai, ifølge tidsplanen for arbeidet.

Dagbladet har også vært i kontakt med Forsvarsdepartementets pressevakt.

- Vi har ingen kommentarer til ordførerens uttalelser utover det Forsvarsstaben allerede har sagt, sier seniorrådgiver Lars Gjemble, men legger til: - Statsrådens brev til de tillitsvalgte på Andøya flystasjon i desember er forankret i de faktiske forhold.