Steinerhøyskolen får seks dager på å forklare seg

Toppmøte i Kunnskapsdepartementet i morgen om faglig tvilsom kroppsteori. Vil granske hele lærerutdanningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har du tips om Steinerskolen? Send sms til 2400, epost til 2400@dagbladet.no eller ring 24 00 00 00. Dagbladet verner om sine kilder.

(Dagbladet.no): Etter at det i dag ble kjent at kommende steinerskolelærere får beskjed om å kategorisere elever med utgangspunkt i kroppslig framtoning, motorikk, ganglag og blikk, tar Kunnskapsdepartementet nå affære.


Tidligere i dag sendte avdelingsdirektør Sverre Rustad ved Universitets- og høyskoleavdelingen et brev til høyskolen, der departementet ber om at alt av undervisningsopplegg ved lærerutdanningen blir lagt på bordet - og det raskt.

Det første myndighetene vil vite er hva som egentlig er bakgrunnen for at inndelingen av elever etter kroppsfasong ser ut til å ha en sentral plass i steinerskolelærernes utdanning.

«[KD] ber om at Rudolf Steinerhøyskolen redegjør for hvordan teorien om de fire temperanter brukes i utdanningen og praksisopplæringen innen 10.april 2008», heter det i brevet.

Slaktes av statsråden og eksperter

Dagbladet.no skrev tidligere i dag at definisjonene av «temperantene» inneholder faktorer om «melankolsk», «faste skritt», «dansende øyne» og «spesielt glad i godteri».

I VG i dag gjorde kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) det klart at høyskolen må ta et oppgjør med denne delen av den pedagogikken, som er basert på de rundt hundre år gamle omstridte teoriene til Rudolf Steiner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Steinerhøyskolen får seks dager på å forklare seg

- Jeg oppfatter dette som en type forhistorisk påklistring av merkelapper på barn. Dette er helt uten grunnlag i moderne pedagogisk vitenskap. Jeg reagerer sterkt både som far og som ansvarlig for norsk skole. Dette er vi bare nødt til å gå nærmere etter i sømmene, sier statsråden.

Han mener bruken av teorien er forkastelig, både faglig og menneskelig. Det synet deler han med fagfolk som professor Peder Haug ved pedagogikkprofessor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark.

- Det er helt hinsides å knytte adferd og væremåte til noen kroppstype. Dette har jo ingen som helst dokumentasjon i noen forskning, og bryter stort sett med alt vi faktisk vet. Det var vel noen slike tendenser på 1930-tallet, men da i politiske retninger vi ikke vil ha noe å gjøre med i dag, sa Nordahl til Dagbladet.no tidligere i dag.

Vil granske hele studieopplegget

I tillegg til dokumentasjonen bak den faglig tvilsomme «temperantlæren», vil Kunnskapsdepartementet gjennomgå hele opplegget rundt lærerutdanningen.

- Vi har bedt høyskolen om en redegjørelse etter det som har kommet fram i media, samt om at de skal sende oss både studieplanger og praksisplaner for lærer- og forskolelærerutdanningen, bekrefter avdelingsdirektør Sverre Rustad i KD overfor Dagbladet.no.

Klokka 11.30 imorgen har toppbyråkratene i Kunnskapsdepartementet etter det Dagbladet.no får opplyst innkalt Utdanningsdirektoratet til et timelangt møte for å diskutere hvordan myndighetene skal håndtere saken videre.

- Rudolf Steinerhøyskolen har sendt oss et svar det det framgår at de vil legge fram nødvendig dokumentasjon i god tid. Vi avventer nå denne redegjørelsen, sier Rustad, som ikke vil kommentere morgendagens møte om temaet.

FIRE KROPPSKATEGORIER: I Rudolf Steiners lære om «temperantene» er fasongen på kroppen utgangspunktet for inndelingen av barna. (Tekstutdragene til faksimilen er utvalgt av Dagbladet.no.)
FIRE KROPPSKATEGORIER: I Rudolf Steiners lære om «temperantene» er fasongen på kroppen utgangspunktet for inndelingen av barna. (Tekstutdragene til faksimilen er utvalgt av Dagbladet.no.) Vis mer

Også Utdanningsdirektoratet opplyser at det vil vente til den ukelange fristen er utløpt før de tar stilling til saken.

- Vi hadde ikke hørt om dette før avisoppslagene i dag. Før vi vurderer å foreta oss noe må vi vite mer om hvordan lærerne eventuelt tar med seg kursingen videre og bruker den i Steinerskolene, opplyser divisjonsdirektør Erik Bolstad Pettersen.

Han understreker at selve høyskolen er departementets ansvarsområde, men at saken er relevant for direktoratet om «temperantlæren» brukes i praksis.

<B>- UTEN GRUNNLAG I VITENSKAP:</B> Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) tar affære i Steinerskole-saken.