Steinrik på stein

Natursteinprodusenten Lundhs i Larvik ­fortsetter å skuffe inn penger.

Nest beste år: Adm. direktør Thor-Anders Lundh Håkestad i Lundhs får stadig flere salgspunkter rundt omkring i verden. Foto: Anders Horntvedt
Nest beste år: Adm. direktør Thor-Anders Lundh Håkestad i Lundhs får stadig flere salgspunkter rundt omkring i verden. Foto: Anders HorntvedtVis mer

(Finansavisen.no): De seneste årene har adm. direktør Thor-Anders Lundh Håkestad i natursteinprodusenten Lundhs snakket om en stadig tøffere konkurranse. Akkurat det er det vanskelig å få øye på i fjorårsresultatene. Selv om selskapets omsetning av Norges nasjonalbergart, larvikitt, falt marginalt til 475 millioner kroner, økte resultatet før skatt med over 11 millioner kroner til 94 millioner.

Fjoråret ble dermed selskapet nest beste etter toppåret 2015, da resultatet endte på 99 millioner kroner.

- Vi er fornøyd med resultatet i fjor, spesielt fordi vi ser at natursteinmarkedet er krevende, sier Lundh Håkestad til Finansavisen.

Lundhs eies 50/50 av henholdsvis Lundh- og Treschow-familien. For fjoråret foreslås det et utbytte på 30 millioner kroner, som er det samme som i 2017 og 10 millioner mindre enn i 2016.

De tre seneste årene har dermed eierne forsynt seg med 100 millioner kroner i utbytte.

Stadig flere salgspunkter

- Vi har over tid sett at naturstein blir erstattet av kunstig materiale, og at dette markedet blir bare mer og mer utfordrende. Vi tror ikke vi klarer å skape like gode resultater de kommene årene, sier Lundh Håkestad, ifølge avisen.

Lundhs utvinner larvikitt fra rundt 20 steinbrudd rundt Larvik. Konsernet har også et steinbrudd i Rogaland og eier 40 prosent av aksjene i det finske steinselskapet Palin Granit.

Steinen utvinnes i form av blokker som for det meste selges til utenlandske kunder for videre bearbeiding. De viktigste sluttproduktene er benkeplater, gulvfliser, fasadeplater og monumenter.

Lundh Håkestad hevder at etterspørselen etter naturstein er på vikende front de fleste steder. For å bøte på dette, har selskapet økt antall salgssteder.

- I Norge har vi nesten doblet antallet salgspunkter. I Tyskland har vi gått fra ingen til nesten 100, og i USA fra rundt ti salgspunkter til nærmere 50, sier Lundhs-sjefen til Finansavisen.

- Likevel er fortsatt Kina vårt største marked med omtrent 40 prosent av volumet, mens India og spesielt Vietnam er i fin vekst. Vi sprer en liten bit av Norge rundt omkring i verden, fortsetter han.

Bærekraftig naturstein

På Lundhs kundeliste de seneste årene står blant andre Petter Stordalens hotell The Thief på Tjuvholmen. Larvikitt er også blitt benyttet i verdens første 7-stjerners hotell, Burj-Al-Arab i Dubai, Jame Asr Hassanil Bolkiah-moskeen i Brunei, sommerpalasset til Sultanen av Oman og Galleries Lafayette i Paris.

Til tross for en imponerende kundeliste, hevder Lundh Håkestad at det tar tid å gå fra å være en ren råvareleverandør til å bygge en global merkevare.

- Vi ser et betydelig potensial hvis vi lykkes med markedsføring og skalering av distribusjonen. Målet vårt er at vi skal være det naturlige valget for beslutningstagere, enten det er forbrukere, arkitekter eller designere.

Andre økonominyheter:
12 stjernefond
Norwegian lanserer nye ruter til Solskjær-fans