Stella klar for H&M

I høst skal vi gå i smale jeans, store gensere og silketopper ifølge Stella McCartney og H&M.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I fjor hadde den svenske kleskjeden kjempesuksess med sin høstkolleksjon signert designerguruen Karl Lagerfeld.

I år overtar den britiske suksessdesigneren Stella McCartney stafettpinnen.

- Å designe en kolleksjon for H&M er en av de mest spennende og innovative måtene å presentere klærne mine for et bredere publikum, sa designeren da oppdraget ble kjent.

Kult og klassisk

10. november kommer Stellas nye høstkolleksjon for kleskjeden Hennes & Mauritz i butikkene.

Kolleksjonen gjenspeiler McCartneys stil, med en kombinasjon av skarpe snitt og sofistikert kvinnelighet, heter det i en pressemelding.

- Stella McCartneys signaturstil er en miks av det skreddersydde og det feminine, og den har inspirert motebransjen og våre stilbevisste kunder. Vi er svært stolte av og glade for å kunne tilby Stella McCartneys sofistikerte, anvendelige design til H&M-priser i høst, sier H&Ms designsjef Margareta van den Bosch.

Hun forteller at de valgte McCartney fordi klærne hennes kombinerer det moderne og kule, med det klassiske og funksjonelle.

SELSKAPSKJOLER: Denne kjolen ble vist i Paris i mars i år. Også selskapskjoler kommer til H&M i vinter. Foto: SCANPIX/REUTERS
SELSKAPSKJOLER: Denne kjolen ble vist i Paris i mars i år. Også selskapskjoler kommer til H&M i vinter. Foto: SCANPIX/REUTERS Vis mer

- Vi har lenge beundret hennes sans for skreddersøm og feminitet. En kundeundersøkelse bekreftet dessuten den sterke appellen til merket hennes, sier van den Bosch.

Madonna er fan

Kolleksjonen består av rundt 40 plagg, både hverdagsplagg, klassikere, aftenantrekk, undertøy og tilbehør:

Smale jeans med glidelås ved ankelen, store, slappe gensere, feminine silketopper, bomulls t-skjorter med trykk, regnfrakk, selskapskjoler i flere farger og klassiske drakter.

Den britiske designeren har hatt enorm suksess siden hun lanserte sitt eget varemerke i 2001, og flere kjendiser har forelsket seg i Beatles-datterens klær. Madonna giftet seg i en spesialdesignet Stella McCartney kjole, og både Gwyneth Paltrow og Kate Moss er ofte fotografert i McCartney design.

400 butikker

Supermodellen og Storbritannias kanskje største trendsetter Kate Moss skal også fronte den nye H&M-kolleksjonene, og figurerer på en massiv annonsekampanje fotografert av Mario Sorrenti.

- Denne kolleksjonen inneholder det beste fra Stella McCartney. Det er så mange som kommer bort til meg og sier: «Jeg elsker plaggene dine, men de er for dyre for meg.» Dette samarbeidet er en flott måte å nå et bredere publikum på, slik at folk kan bli bedre kjent med meg om min design, sier Stella McCartney.

Hennes eget merke «Stella McCartney» markedsføres i 43 land, og har tre butikker i London, New York og Los Angeles.

I november kommer den nye H&M-kolleksjonen i rundt 400 butikker i 22 land over hele verden - kanskje til et litt annet publikum? Og definitivt en litt annen pris.

<B>KOMMER TIL EN BUTIKK NÆR DEG:</B> I november lanseres H&M Stella McCartneys nye spesialkolleksjon. Dette bildet fra visningen av designerens høstkolleksjon i Paris kan gi en pekpinn om hva som kommer.
<B>EKSKLUSIVT SAMARBEID: Stella McCartney sammen med en stolt designsjef i H&M Margareta van den Bosch.
STORE GENSERE: Over trange jeans med glidelås nederst kommer i Hennes & Mauritz kolleksjonen.
<B>SUKSESS:</B> Stella McCartney har hatt stor suksess som designer siden hun lanserte sin første kolleksjon i 2001.