(Dagbladet): Renholdsgiganten ISS begår omfattende brudd på arbeidsmiljøloven. Det kommer fram i en ny tilsynsrapport fra Arbeidstilsynet som Dagbladet har fått tilgang til. Blant annet har Arbeidstilsynet dokumentert at det ikke er samsvar mellom tida de ansatte jobber, og hva de får utbetalt.
Det danske serviceselskapet har mer enn 14 000 hel- eller detidsansatte. Selskapet er kanskje mest kjent for renholdstjenester, men det tilbyr også en rekke andre tjenester, som catering, kontorstøtte, sikkerhet og vaktmestertjenester.
Avslørt av stemplingskort Arbeidstilsynet har intervjuet mer enn hundre ansatte og gjennomført tilsyn blant annet på Vestlandet, i Nord-Norge og i Oslo.
I tilsynsrapporten kommer det fram at flere ansatte opplyste at «det ikke betales lønn ut fra reell arbeidstid, men ut fra tida som er satt på det enkelte oppdraget». Videre skriver Arbeidstilsynet at det på enkelte steder ikke betales ut lønn når oppdragsstedet er stengt, for eksempel på helligdager.
På et av hotellene ble denne praksisen avslørt via hotellets stemplingsmaskin: «På stemplingskortet var det ofte registrert og stemplet åtte til ni timer, mens det på lønnslippen kom fram sju timer per dag uansett hva stemplingskortet viste,» skriver tilsynet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger