DRAMATISK: Terje Langsrud tok bilde av det dramatiske synet som møtte ham i Oslofjordtunnelen fredag. Han fikk med seg lastebilsjåføren ut av tunnelen i sin egen bil. Foto: Terje Langsrud
DRAMATISK: Terje Langsrud tok bilde av det dramatiske synet som møtte ham i Oslofjordtunnelen fredag. Han fikk med seg lastebilsjåføren ut av tunnelen i sin egen bil. Foto: Terje LangsrudVis mer

Oslofjordtunnelen

- Steng tunnelen for godt, den er livsfarlig

Geir A. Mo, direktør i lastebileierforbundet mener Oslofjordtunnelen må stenges for godt. 

- Oslofjordtunnelen er livsfarlig og skulle aldri ha vært bygd, slår administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund fast.

Mo mener tunnelen under Oslofjorden mellom Drøbak og Hurum er en dødsfelle, og at tunnelen må stenges for godt.

- Oslofjordtunnelen og liknende undersjøiske tunneler er livsfarlige. I Oslofjordtunnelen har det vært flere ulykker, og det vil skje igjen, sier Geir A. Mo til Dagbladet.

- Livsfarlig

Per i dag er det 32 undersjøiske tunneler i Norge som har en brattere stigning enn Oslofjordtunnelen.

- Det er bygd mange slike undersjøiske tunneler i Norge. Hellingen i tunnelen er altfor bratt.

I går brant det på ny i tunnelen. Et tsjekkisk vogntog tok fyr i Oslofjordtunnelen fredag ettermiddag. Ingen personer ble alvorlig skadet.

Oslofjordtunnelen blir stengt i minst to til tre uker, opplyser Statens vegvesen. Skadene etter lastebilbrannen fredag er svært omfattende.

- Oslofjordtunnelen er også i strid med EU-direktivene, og for en gang skyld er det et EU-direktiv vi bør følge sier Geir A. Mo til Dagbladet.

- Bygg bro

Norges Lastebileier-Forbund og administrerende direktør Geir A. Mo er helt tydelig på at den undersjøiske tunnelen bør stenges for godt.

- LIVSFARLIG: - Oslofjordtunnelen er livsfarlig og bør stenges, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
- LIVSFARLIG: - Oslofjordtunnelen er livsfarlig og bør stenges, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

-Det hjelper ikke å bygge et løp til. Det vil likevel skje ulykker der. Myndighetene bør bygge en bro mellom Drøbak og Hurum.

- Er det slik at utenlandske vogntog - som nok en gang brant i tunnelen - er i for dårlig stand til å kjøre på norske veier?

- Det er useriøse aktører både i Norge og i utlandet. Det kan like gjerne vært et norsk vogntog som brenner. Utenlandske vogntog som kjører i Norge må følge de samme reglene norske vogntog. Men det er et faktum at flere østeuropeiske vogntog er ikke i god nok stand, men denne saken dreier seg først og fremst om at Oslofjordtunnelen aldri skulle ha vært bygd, sier Geir A. Mo.

Vegvesenet enig

Pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen bekrefter overfor Dagbladet at vegvesenet på et faglig grunnlag er helt enig med Geir A. Mo og Norges Lastebileier-Forbund.

- Vi har gjort vår faglige vurdering, og mener Oslofjordtunnelen må fases ut. Tunnelen bør erstattes av en bro over Drøbaksundet, sier Kjell Bjørn Vinje.

Regjeringen vil ha ny tunnel

Men da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for noen uker siden la fram Nasjonal transportplan hadde regjeringen valgt å ikke ta det faglige rådet fra Statens vegvesen til følge.

Regjeringen foreslår i Nasjonal transportplan at det skal bygges et nytt tunnelløp under Oslofjorden, parallelt med den eksisterende tunnelen.