SIER IKKE HVA SOM ER PROBLEMET: Microsoft har jobbet mer enn en uke mot 100 000 servere for å forhindre Outlook-problemet, som IT-giganten ennå ikke har fortaltl hva er. Skjermdump: dinside.no.
SIER IKKE HVA SOM ER PROBLEMET: Microsoft har jobbet mer enn en uke mot 100 000 servere for å forhindre Outlook-problemet, som IT-giganten ennå ikke har fortaltl hva er. Skjermdump: dinside.no.Vis mer

Stenger Outlook-mail på mobil til alle ansatte

Svensk bank og Microsoft holder tett om problemet. Sjekker 100 000 servere over hele kloden.

(Dagbladet): IT-giganten Microsoft sjekker 100 000 servere verden over for å få kontroll på et problem med mail-systemet Outlook.

Alle ansatte i svenske Skandiabanken har hatt avstengt sin Outlook-konto for jobbmail til mobil i mer enn en uke.

Ifølge opplysninger på intranettet til Skandiabanken jobber Microsoft fortsatt med å forhindre det udefinerte problemet.

Arbeidsgiver tok grep om mailsikkerheten straks problemet ble kjent i forrige uke. De ansatte kan fortsatt bruke Outlook-mail til sine stasjonære og bærbare pc'er, men ikke til mobil.

Skjult «hull»

Men verken Microsoft eller banken har sagt noe om det er frykt for hackere via mobilmailen til bankens systemer eller andre sikkerhetsproblemer som lurer bak.

- Feilen har ikke påvirket kundene eller våre ansattes muligheter til å få gjort jobben, skriver Skandiabankens pressesjef Pontus Haag i en mail til Expressen uten å fortelle hva faren med Outlook-mail til mobil er.

Dagbladet har vært i kontakt med kommunikasjonsrådgiver Liv Tone Otterholt i Microsoft Norway.

Hun tok kontakt med kolleger» i svenske Microsoft med spørsmål om Outlook-problemet, som redegjør følgende:

Vi jobber med Skandia for å adressere et problem med Office 365. Vi har ingen rapporter om andre selskaper som opplever det samme problemet. Dette har ikke påvirket Skandias kunder, og deres ansatte har kunnet fortsette å jobbe som vanlig. Vi har derfor utført oppdateringer over flere dager, for å sikre at dette ikke påvirker andre kunder.

Ukjent

Skandiabanken har vært i Norge siden tusenårsskiftet.

I fjor høst skiftet «norske» Skandiabanken med hovedkontor i Fyllingsdalen i Bergen offisielt navn til Sbanken.

Kommunikasjonsrådgiver Ole B. Larsen i Sbanken kjente ikke til mail-problemet hos tdiligere svenske kolleger da Dagbladet tok kontakt.

- Den norske avdelingen ble solgt til helt nye eiere i november 2015, og vi har ikke hatt felles mail siden da, sier Larsen.

Nasjonal sikkerhetsmyndighet, som overvåker IT-sikkerhet her i landet har ikke gitt noe svar på Dagbladets spørsmål om problemet.