SKREKKELIG: Kystvakten hyret inn dette fartøyet for å øke slepekapasiteten i Nord. Nå viser det seg at flere kan ha fått helseskader om bord fartøyet, som ga et skrekkelig inntrykk under beskiktigelsen. Foto: Sjøforsvaret.
SKREKKELIG: Kystvakten hyret inn dette fartøyet for å øke slepekapasiteten i Nord. Nå viser det seg at flere kan ha fått helseskader om bord fartøyet, som ga et skrekkelig inntrykk under beskiktigelsen. Foto: Sjøforsvaret.Vis mer

Sterk kritikk etter helseskader på kystvaktfartøy

Det er påvist helseskader hos besetningen på det innleide kystvaktfartøyet Chieftain.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kystvakten og Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) får sterk kritikk etter at det er påvist helseskader hos medlemmer av besetningen på det innleide kystvaktfartøyet Chieftain.

Kritikken kommer fram i rapporten fra en undersøkelseskommisjon som i september 2008 ble nedsatt av Generalinspektøren for Sjøforsvaret, kontreadmiral Haakon Bruun-Hanssen. Etter kommisjonens mening burde dette fartøyet aldri ha vært innleid fra Remøy Management AS og den daværende eieren Bourbon Offshore Norway AS.

Kommisjonen, ledet av kommandørkaptein Morten A. Jansen, konkluderer med at enkelte av besetningsmedlemmene sannsynligvis er påført langvarige helseskader ved at dieseleksos har kommet inn i ventilasjonsinntaket, og dermed inn i innredningen på fartøyet.

Kommisjonen ble nedsatt etter at det var oppdaget nedsatt lungekapasitet hos tre av de 67 sivile og 55 militære besetningsmedlemmene som hadde tjenestegjort på fartøyet.

Selvkritikk

Det pågår nå helseundersøkelser for å klarlegge om andre medlemmer av besetningen kan ha fått skader som har sammenheng med forholdene om bord. Disse undersøkelsene skal etter planen være avsluttet i mars i år, blir det opplyst i en pressemelding fra Kommunikasjonsenheten i Forsvarsdepartementet.

- Det er særlig viktig at personellet nå blir fulgt opp videre. Vi må ta selvkritikk i denne saken, og vi må trekke lærdommer av det som har skjedd, sier kontreadmiral Haakon Bruun-Hanssen i pressemeldingen.

Forklaringen på problemet hevdes å være en kombinasjon av uheldig konstruksjon, mangelfullt vedlikehold og ugunstig operasjon av fartøyet.

- Skrekkelig førsteinntrykk

Rapporten inneholder klare utsagn om at Chieftain - opprinnelig navn Bourbon Chieftain - etter kommisjonens mening aldri skulle vært innleid. Kontrakten ble inngått av FLO på vegne av Kystvakten i oktober 2005 fordi Kystvakten hadde behov for slepekapasitet i nordlige farvann.

På dette tidspunktet var rederiet Bourbon Offshore Norway AS eier av Chieftain, og fartøyet ble innleid av Remøy Management AS. Skipet har i dag gresk eier, Maritim Consortium of Thessaloniki INC.

Kommisjonen skriver i sin rapport at det var særdeles uheldig å ta inn Chieftain usett.

«Slik det fremstår for kommisjonen ble det kun foretatt én besiktigelse av fartøyet, som ble gjennomført før kontraktssigneringen av Chieftain. Fartøyet ga da angivelig et skrekkelig førsteinntrykk», heter det.

(NTB)