Sterk økning i trafikkulykker

305 personer mistet livet i trafikkulykker på veiene her i landet i fjor, opplyser Trygg Trafikk. Dette er en økning på 50 personer eller 19,6 prosent i forhold til 1996.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I tillegg ble rundt 12.000 personer skadd i trafikken i 1997. Også annen statistikk forteller om en negativ utvikling i trafikksikkerhetsarbeidet i fjor.

- Totalt sett innebærer dette en meget dyster utvikling, sa direktør Leif Agnar Ellevset i Trygg Trafikk da han la fram tallene på en pressekonferanse i Oslo i dag.

Han understreket at det er helt uakseptablet at så mange mennesker blir skadd og drept i trafikken her i landet.

Satt i bil

De fleste som mistet livet i trafikken var enten bilførere eller passasjerer i bil.

148 av de omkomne var bilførere, 62 var bilpassasjerer, 27 motorsyklister, 11 mopedister, 11 syklister, 36 fotgjengere, 3 akende og 7 var andre grupper. Det er registrert 19 trafikkdrepte barn.

Av 210 bilførere og bilpassasjerer omkom 130 i kollisjon med annet motorkjøretøy, 2 i kollisjon med elg, og 78 omkom ved utforkjøring. Av 286 voksne trafikkdrepte var det 207 menn og 79 kvinner.

Ungdomsulykker

Ungdomsulykkene øker igjen. Mens antallet dødsulykker blant ungdommer mellom 15 og 24 år nådde et lavmål i 1996 og var nede på 57, mistet 75 ungdommer livet i trafikken i fjor.

Tross denne økningen og det fakum at de unge er overrepresentert, særlig når det gjelder utforkjøriner, avviser Leif Agnar Ellevset at trafikkulykkene er et ungdomsproblem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den desidert verste risikoen finner vi i gruppen 25 til 64 år som i fjor nådde nye høyder på dødsstatistikken, sier han.

Ellevset mener imidlertid at dagens bilføreropplæring er for dårlig.

- Private øvelseskjøringen fra fylte 16 år er nok kommet for å bli. Men denne private kjøringen må kommme i tillegg til, og ikke isteden for opplæring i trafikkskole, sier han.

Dårlig sikring

Flere og flere slurver med bruk av sikkerhetsutstyr.

Bare 87 prosent sikrer barna med bilbelte når de sitter i forsetet, mens 85 prosent av barna var sikret når de satt i baksetet, viser tall som Statens vegvesen la fram.

Når det gjelder bruk av enten bilbelte eller hjelm, viser det seg at 13,5 prosent sløyfer bruk av slikt utstyr når de kjører i tettbygde strøk. 6,6 prosent sløyfer dette også utenfor tettbygde strøk.

- Det er en farlig trend blant enkelte å sløyfe bilbletet som i enkelte miljøer går under navnet pysebeltet, sa Harald Moen, sjef for Utrykningspolitiet.

Mistet førerkort

3.234 sjåfører mistet førerkortet på grunn av grov fartsovertredelse i 1997. Dette er en økning på rundt 1.000 førerkortbeslag i forhold til året før.

- Dette er en formidabel økning, ikke minst fordi kontrollene i hovedsak har foregått på såkalte kjente ulykkesstrekninger, sa Moen.

UP stoppet bortimot 75.000 førere for brudd på fartsreglene i 1997. Dette er rundt 17.000 flere enn i 1996, og det største antallet som UP noen gang har stoppet for fartsovertredelse.

(NTB)