Klesbransjen hadde en svak salgsvekst i fjor, men Boys of Europe og Match skiller seg ut med sterk vekst. Foto: Finansavisen.
Klesbransjen hadde en svak salgsvekst i fjor, men Boys of Europe og Match skiller seg ut med sterk vekst. Foto: Finansavisen.Vis mer

Sterk vekst i moteimperium

Olav Nils Sundes Boys of Europe og Match skiller seg ut i klesbransjen med sterk omsetningsvekst.

(Finansavisen.no): Klesbransjen i Norge hadde i fjor en omsetningsnedgang for første gang siden 2014. Salget falt med 1,2 prosent for bransjen.

Blant kleskjedene med sterkest vekst i 2017 finner vi Boys of Europe og Match, som begge eies av Olav Nils Sundes selskap Voice Norge, skriver Finansavisen.

I 2016 hadde Match omsetningsvekst på 15,5 prosent, og fulgte opp med en vekst på 11,5 prosent i fjor. I Boys of Europe var veksten på 19,2 prosent i 2016, og i fjor 13,1 prosent.

Veksten skyldes delvis nyåpnede butikker. I løpet av 2017 ble det åpnet syv Boys of Europe-butikker og seks nye Match-butikker.

- Vi har også høyere vekst enn markedet i sammenlignbare butikker. Vi tror fremdeles at den fysiske butikken spiller en viktig rolle. Forbrukeratferden er i ferd med å endre seg, men vi mener at det fortsatt er god økonomi i fysiske butikker. Vi er mer kritiske til hvor de fysiske butikkene skal være, sier Johnny Ottesen, adm. direktør i Voice Norge, til avisen.

Boys of Europe-kjeden besto ved utgangen av 2017 av 62 egeneide butikker, mens 21 av 112 butikker i Match var franchisedrevne.

VIC-kjeden ligger også under Olav Nils Sundes tekstilimperium, men har hatt svakere vekst, i fjor en nedgang på 1,3 prosent.

- Voice Norge med de tre kjedene hadde all time high-omsetning i 2016, og fortsatte å vokse i fjor. Vi har jobbet systematisk med utvikling av kjedene våre de seneste fem–seks årene. Det handler om at vi har jobbet på flere fronter, blant annet med å bygge et sterkt eget vareutvalg. Vi har sett at vi klarer å gjenskape suksessen vår over tid, og nå skal vi gjøre det samme med VIC-kjeden, sier Ottesen, til Finansavisen.

Over 80 prosent av omsetningen i de tre kjedene kommer fra egne merkevarer. Voice Norge utvikler mange av produktene kjedene selger, hvor Jean Paul er den største merkevaren

Andre økonominyheter:
​Norges beste analytiker har fått ny jobb
Tror rentevarsel vil gi kraftig prisbrems ​