Sterk vekst, men skrinne marginer

Byggevarekonsernet EA Smith vokser kraftig, men resultatmarginen er neppe det som vil bli bejublet i jubileumsåret.

ØKER FYSISK OG PÅ NETT: Daglig leder Geir Kongsjorden i Bygger`n Veggli, ordfører i Rollag kommune Dag Lislien og adm. direktør i EA Smith feirer åpning av en ny Bygger`n-avdeling på Veggli i Buskerud 4. april i år. Foto: Bygger`n.
ØKER FYSISK OG PÅ NETT: Daglig leder Geir Kongsjorden i Bygger`n Veggli, ordfører i Rollag kommune Dag Lislien og adm. direktør i EA Smith feirer åpning av en ny Bygger`n-avdeling på Veggli i Buskerud 4. april i år. Foto: Bygger`n.Vis mer

(Finansavisen): - For andre år på rad har vi en vekst på nesten 10 prosent og det er igjen noe foran markedet når vi leser data fra Virke og SSB, sier adm. direktør i EA Smith, Arne Reinertsen.

- Proffmarkedet øker

Sammen med sin far Trond R. Reinertsen og to søsken eier han byggevarekonsernet EA Smith, mest kjent for byggevarekjeden Bygger’n. I tillegg er Smith Stål (leverandør av stål-, metall- og armeringsprodukter) og Hiba Hus (bygger hus, hytter og garasjer) viktige bestanddeler. Selskapet eier også en stor eiendomsportefølje, i hovedsak lokaler som brukes selskapets virksomheter.

Reinertsen ønsker ikke å spesifisere hvor mye av omsetningen som stammer fra de ulike datterselskapene.

- Fremgangen har en bred base, men det er særlig proffmarkedet og tyngre byggevarer som er vekstdriveren. Vi har en klar formening om at det er summen av små og store, lokale og sentrale tiltak vi har gjort her som er årsaken til at vi er på rett vei. Vi bruker mye tid og penger på logistikkteknologi som vi mener gir en effekt.

Finansavisen skrev i slutten av februar at byggevaremarkedet økte 4,6 prosent til 48,5 milliarder kroner i fjor, og Bygger’n omsatte - inkludert franchiseavdelinger - for 3,58 milliarder kroner, en oppgang på 11,3 prosent.

Det gir en markedsandel på 7,4 prosent.

Bare markedsleder Optimera hadde høyere vekst; 15,5 prosent. Selskapet har en markedsandel på 23,8 prosent.

Skrinne marginer

Kraftig omsetningsvekst til tross, resultatmarginen etter skatt er fremdeles svært lunken. Siden 2009 har marginen pendlet mellom minus 1 prosent til pluss 2,5 prosent i toppåret 2012.

De fire seneste årene har marginen ligget mellom 0,1 og 0,7 prosent.

- Hva skyldes den dårlige lønnsomheten?

- Vi har hatt en jevn forbedring i hvert av de siste fire årene, uten at marginene er eventyrlige. Det er en bransje med pressede bruttomarginer og noe av det vi gjør, som for eksempel kjededrift, er strukturelt lavmargin i forhold til omsetning. Vi er en langsiktig og tålmodig industriell driver og har kanskje vært for tålmodige med enheter som ikke har levert hvis man tenker kvartalsrapporter, men det betyr ikke at vi ikke har ambisjoner om bedre resultatmargin.

Vekst i netthandelen

I januar samlet Bygger’n 100 medlemsbutikker, ledere og partnere for oppsummering av 2018 og for å legge nye planer for året vi er inne i.

- 2019 er lovende og vi ser gode tegn på tiltagende vekst, uttalte Reinertsen, ifølge bransjebladet Byggmesteren.

Netthandelen økte med 250 prosent i fjor, og dette vil bli viktigere fremover.

- Likevel satser vi videre på fysiske byggevarehus. Nå bygger vi det tredje standardiserte byggevarehuset vårt i Rollag, mens andre byggevarekjeder sliter. Hvorfor satser vi både på fysisk salg og netthandel? spurte Reinertsen.

- Vi selger ikke alt med ett klikk - vi selger løsninger med mange ulike produkter som du vanskelig kan effektivisere ytterligere. En ting er at vår bransje har lavere bruttomarginer. Det viktigste er at proffenes behov sjelden passer inn i en standard. De vil ha sine vareordrer levert akkurat slik de trenger det, uten feil, sa Reinertsen, som tror at de største byggevarehusene, med mye nips og pynt, vil møte enda tøffere konkurranse fra netthandelen, ifølge Byggmesteren.

- Vi har fått til mye på kort tid. Men når Amazon og andre aktører satser så stort på byggevarer, må vi bare skjerpe oss videre. Her slår de raske de trege, sa han.

150-årsjubileum

I 2019 er det 150 år siden Elias Anton Smith (1842–1912) etablerte sin første byggevareforretning i Trondheim, og ble med det Smith-familiens syvende generasjon handelsmenn. Selskapet eies og drives den dag i dag av Smiths etterkommere, med hovedkontor i Trondheim.

Trond R. Reinertsen er oldebarn av stifteren, og ledet selskapet i 18 år før han overlot sjefstolen til sønnen Arne Reinertsen i 2016.

Fremdeles er Trond R. Reinertsen styreleder og hovedeier med 85 prosent, mens Arne Reinertsen og hans to søsken har 5 prosent hver gjennom TRR ­Invest.

- Akkurat nå er det bare jeg som jobber i systemet, men vi er, og har vært, involvert på litt forskjellig vis alle sammen.

- Er det diskutert et større generasjonsskifte på eiersiden fremover?

- Det har jeg ingen kommentar til.

Andre økonominyheter:

Tre tegn på at det er på tide å bytte jobb
Bygger hytter for 1,5 milliarder

Buffett vil stille presidentkandidatene dette ene spørsmålet