ØKTE VINSALGET: Tross lavsesong økte Arcus likevel salget av vin betydelig på starten av året. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
ØKTE VINSALGET: Tross lavsesong økte Arcus likevel salget av vin betydelig på starten av året. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Sterk vinvekst - nå får billigakevitten konkurranse

Arcus økte vinsalget betydelig i årets første måneder, også justert for påskeeffektene. Nå skal Altias billigakevitt få konkurranse.

(Finansavisen:) Starten av året er tradisjonelt lavsesong for vin- og brennevinselskapet Arcus. Juleakevitten er fortært for lengst, og vi nordboere sleper oss gjennom mørketiden mens vi venter på påske og vår – og nye anledninger til å drikke et glass i godt lag.

Tross lavsesong økte Arcus likevel salget av vin betydelig på starten av året, skriver Finansavisen. Den organiske veksten var på hele 10,6 prosent, noe som hadde sammenheng med at mesteparten av påsken falt i mars i år.

Men da Arcus-sjef Kenneth Hamnes la frem tall i går, tok han med tall for april for å utligne ­effekten av skålende påsketurister. Og selv da ble veksten på 8,5 prosent til 344 millioner kroner innen vindivisjonen.

I Sverige bidro både pris­justeringer og nye viner til veksten, mens Arcus i Norge økte både salget både med egne og andres merkevarer.

Samlet sett – med vin, brennevin, og distribusjon – økte ifølge avisen Arcus konserninntektene fra 493,5 til 556,9 millioner, opp 7,7 prosent organisk.

Distribusjon opplever også sterk inntektsvekst i takt med at Vectura tar markedsandeler, mens brennevin har vært mer utfordrende.

Det skyldes ikke minst en vekstkåt finne som gikk på børs i kvartalet.

Altia prisdumpet

Den finske staten solgte seg ned nemlig ned i Arcus-konkurrenten Altia i mars gjennom en børs­notering, og finnene har i forkant av dette vært aggressive på pris for å ta markedsandeler.

Det førte til at Arcus tapte markedsandeler innen akevitt i Norge i det nedre prissjiktet, og endte med negativ organisk vekst på 0,4 prosent i kvartalet innen brennevinsegmentet. Nå kontrer Arcus med en egen lavprisakevitt med navnet «Vanlig».

- Vi har en veldig stor portefølje av akevitter. Vi har det flotteste av det flotte, men ønsker også å bli mer konkurranse­dyktige i segmentet med lavere priser. Nå i vår lanserer vi en akevitt som kommer til å bli rimeligere enn de som er i markedet, sa Hamnes til TDN Direkt torsdag.

Også svak påskehandel generelt i Danmark plaget Arcus-sjefen, som likevel kunne trøste seg med økende markedsandeler både innen akevitt og brennevin hos danskene.

EBITDA for brennevinsdivisjonen falt fra 16,3 til 11,5 prosent, preget blant annet av høyere salgs- og markedsføringskostnader (A&P), som var planlagt.

Samlet for konsernet økte justert EBITDA fra 21,3 til 22,1 millioner kroner, men siden omsetningen økte betydelig, falt marginen fra 4,3 til 4,0 prosent.

«I fyr og flamme»

Carnegie-analytiker Preben Rasch-Olsen sendte ifølge Finansavisen ut en optimistisk situasjonsanalyse til sine kunder.

«Vinsegmentet ser ut til å være i fyr og flamme, hjulpet av et svakt første halvår i fjor, men også fordi nye produkter skyter fart og Norden har hatt godt vær i vår. Prisene ble hevet i Norge i mai siden euroen er styrket mot kronen, men økes først i september i Sverige, noe som vil legge press på marginene i det svenske markedet også i 2. kvartal», skriver han og fortsetter:

«Vi er oppløftet av den sterke organiske inntektsveksten i kvartalet, som ser ut til å ha fortsatt inn i andre kvartal. Det vil mer enn utjevne for økende markedsføringskostnader, og vil sende våre estimater opp», het det fra Carnegie-analytikeren.

Andre økonominyheter:
Einar Løvoll har tjent over 45 mill. på eget fond
SAS forlenger avtale