STYRKER SEG: Den norske krona.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix
STYRKER SEG: Den norske krona. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Den norske krona stiger i verdi

Sterkeste krone på 17 måneder

Vil få følger for så vel næringslivet som husholdningene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den norske krona har ikke vært like sterk mot euroen på 17 måneder. Det vekker internasjonal oppsikt, og store Financial Times omtaler oppgangen i dag.

- Det stemmer. Krona er på sitt sterkeste siden sommeren 2015, og det henger uløselig sammen med oppgangen i oljeprisen, sier Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO, til Dagbladet.

ØKONOM: Sjeføkonom Øystein Dørum i NHO. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
ØKONOM: Sjeføkonom Øystein Dørum i NHO. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix Vis mer

En euro kostet i går 8,92 kroner, ifølge Norges Bank, mot nesten 9,59 i januar i fjor. Oljeprisen ligger på over 56 dollar fatet, etter å ha vært under 30-tallet for ett år siden. Det skyldes for en stor del de nylige produksjonskuttene i OPEC-landene.

- Når oljeprisen stiger, blir Norge rikere, og bruker mer av eksportinntektene innenlands. Dermed stiger kronekursen, forklarer Dørum.

Noen vinner, noen taper

Olav Chen, senior porteføljeforvalter i Storebrand, sier den sterke kronekursen får ulike utslag for ulike bransjer i Norge.

- En del av de positive effektene ved lav kronekurs kan bli reversert. Det gjelder for bl.a. turistnæringen, som har nytt godt av at det er billigere for utlendinger å feriere i Norge. Det demper også en eksportnæring som fiskeriet, sier han.

- På den annen side er høy kronekurs positivt for nordmenn som ferierer i utlandet, og dem som kjøper utenlandske varer som iPhoner og biler. Norske husholdninger får generelt større kjøpekraft, sier han.

Bra for klesbutikker

Dørum sier at bedrifter som selger hjemme i Norge og har kostnader ute, typisk vil tjene på en sterkere krone.

- Eksempelvis vil en klesbutikk kunne tjene på at importvarene blir billigere, hvis utsalgsprisen er den samme, sier sjeføkonomen.

PORTEFØLJEFORVALTER: Olav Chen, senior porteføljeforvalter i Storebrand. Foto: Jan T. Espedal / Aftenposten / NTB Scanpix
PORTEFØLJEFORVALTER: Olav Chen, senior porteføljeforvalter i Storebrand. Foto: Jan T. Espedal / Aftenposten / NTB Scanpix Vis mer

Det motsatte gjelder for bedrifter som har kostnadene hjemme - typisk lønnsutgifter - og inntektene utenlands. Dvs. typiske eksportbedrifter.

- De står i fare for å prise seg ut, sier han.

Ikke i pose og sekk

Dørum sier mange aktører nok kunne ønske seg en kombinasjon av høy oljepris og svak krone.

- Men det er umulig. Man kan ikke få både i pose og sekk, sier han.

Sjeføkonomen sier også det er for tidlig å avblåse nedgangstidene i oljebransjen, selv om andre bransjer går bedre.

- Leverandørene i oljebransen vil tape når krona styrker seg. Dessuten er fallet i oljeinvesteringene ikke unnagjort, sier han.