STYRKER SEG: Den norske krona.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix
STYRKER SEG: Den norske krona. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Den norske krona stiger i verdi

Sterkeste krone på 17 måneder

Vil få følger for så vel næringslivet som husholdningene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den norske krona har ikke vært like sterk mot euroen på 17 måneder. Det vekker internasjonal oppsikt, og store Financial Times omtaler oppgangen i dag.

- Det stemmer. Krona er på sitt sterkeste siden sommeren 2015, og det henger uløselig sammen med oppgangen i oljeprisen, sier Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO, til Dagbladet.

ØKONOM: Sjeføkonom Øystein Dørum i NHO. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
ØKONOM: Sjeføkonom Øystein Dørum i NHO. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix Vis mer

En euro kostet i går 8,92 kroner, ifølge Norges Bank, mot nesten 9,59 i januar i fjor. Oljeprisen ligger på over 56 dollar fatet, etter å ha vært under 30-tallet for ett år siden. Det skyldes for en stor del de nylige produksjonskuttene i OPEC-landene.

- Når oljeprisen stiger, blir Norge rikere, og bruker mer av eksportinntektene innenlands. Dermed stiger kronekursen, forklarer Dørum.

Noen vinner, noen taper

Olav Chen, senior porteføljeforvalter i Storebrand, sier den sterke kronekursen får ulike utslag for ulike bransjer i Norge.

- En del av de positive effektene ved lav kronekurs kan bli reversert. Det gjelder for bl.a. turistnæringen, som har nytt godt av at det er billigere for utlendinger å feriere i Norge. Det demper også en eksportnæring som fiskeriet, sier han.

- På den annen side er høy kronekurs positivt for nordmenn som ferierer i utlandet, og dem som kjøper utenlandske varer som iPhoner og biler. Norske husholdninger får generelt større kjøpekraft, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bra for klesbutikker

Dørum sier at bedrifter som selger hjemme i Norge og har kostnader ute, typisk vil tjene på en sterkere krone.

- Eksempelvis vil en klesbutikk kunne tjene på at importvarene blir billigere, hvis utsalgsprisen er den samme, sier sjeføkonomen.

PORTEFØLJEFORVALTER: Olav Chen, senior porteføljeforvalter i Storebrand. Foto: Jan T. Espedal / Aftenposten / NTB Scanpix
PORTEFØLJEFORVALTER: Olav Chen, senior porteføljeforvalter i Storebrand. Foto: Jan T. Espedal / Aftenposten / NTB Scanpix Vis mer

Det motsatte gjelder for bedrifter som har kostnadene hjemme - typisk lønnsutgifter - og inntektene utenlands. Dvs. typiske eksportbedrifter.

- De står i fare for å prise seg ut, sier han.

Ikke i pose og sekk

Dørum sier mange aktører nok kunne ønske seg en kombinasjon av høy oljepris og svak krone.

- Men det er umulig. Man kan ikke få både i pose og sekk, sier han.

Sjeføkonomen sier også det er for tidlig å avblåse nedgangstidene i oljebransjen, selv om andre bransjer går bedre.

- Leverandørene i oljebransen vil tape når krona styrker seg. Dessuten er fallet i oljeinvesteringene ikke unnagjort, sier han.