Stess ned før du får trøbbel

SLAPP AV: Vi stresser mer og mer, og behovet for avkobling øker. Bruk helga sammen med venner og familie - helst utendørs. Vi trenger pusterommene, sier ekspertene. Foto: ODD ROAR LANGE Er du stresset? Plages du av for mange arbeidsoppgaver, for mange bekymringer og vansker du ikke klarer å kontrollere? Stress kan gi deg alvorlige plager, men du kan også løse flokene FØR de oppstår.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Aller viktigst er det å vite at folkesykdommen stress i seg selv ikke er farlig. Stress er en del av dagliglivet for mange av oss. Oppgaver og utfordringer i hverdagen bidrar alle på hver sin måte til å påvirke vårt liv. Og mange av påvirkningene er av positiv karakter: Store pengegevinster, familieforøkelse, ny og bedre jobb eller ny kjæreste.

Også dette kan være med å øke stressfaktorene i livet vårt. Stress blir et problem først når du ikke klarer å tilpasse deg press og problemer med likevekt.

Opprinnelig oppfattet man stress som kroppens egne forberedelser til omgående handling. I våre dager får man ikke alltid omgjort påvirkningen til handling med en gang, og mange stressfaktorer kan derfor hope seg seg opp.

Signalene

Det finnes ingen entydige sigaler på stress. Men mange stressofre kjenner seg igjen i følgende karakteristikk:

Muskelspenninger, nakkesmerter, smerter i korsryggen, hodesmerter, halsonde, høy og/eller nervøs latter og nervøse rykninger/skjelvinger.

Dersom du ikke får behandlet disse symptomene, enten ved selvhjelp eller med assistanse utenfra, vil neste stadium være høyt blodtrykk, fordøyelsesbesvær, søvnproblemer, besvimelsesanfall og utmattelse.

Forskere har også fastslått at ubestemmelig angst og frykt, periodevis irritasjon og dårlig konsentrasjonsevne, perfeksjonisme etterfulgt av depresjoner og sløvhet ofte kan tilbakeføres til stress.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også et faktum at folk som er stresset, i oftere grad enn andre rammes av ulykker.

Selvhjelp

For å unngå stress må du selv finne årsaken. For mange er ikke tallrike arbeidsoppgaver nødvendigvis stressende - men det er alle avbrytelsene i løpet av arbeidsdagen.

Sett opp en liste over hvilke faktorer som gjøre deg stresset. Ikke glem de glade faktorene også.

Legene anbefaler ofte metoder for å redusere stress.

· Reduser arbeidsoppgavene (vurder redusert arbeidsdag i en periode)

· Driv idrett/mosjon regelmessig (minst to ganger i uka)

· Lær deg avslapningsteknikker (ligg på gulvet fem min. med lukkede øyne - og pust dypt. Det virker!)

· Beroligende midler kan foreskrives av lege, men må brukes bare etter anvisning - og i kortere perioder.