Still dine spørsmål til SAS

Dyrere? Billigere? Hva med bonus-poengene? Spør SAS' informasjonsdirektør Simon Revold om alt du lurer på rundt oppkjøpet av Braathens. Revold stiller på Dagbladet. no i morgen kl 14.00.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS er villige til å punge ut 1,1 milliard for å overta den hele og fulle kontrollen over Braathens. Fra før kontrollerer SAS Widerøe, og siden Color Air er borte, blir SAS den eneste aktøren på norsk inneriksfart.

Lurer du på noe angående overtakelsen, har du altså sjansen nå. Send inn ditt spørsmål til informasjonssjefen i SAS nå.Bonus - igjen !Braathens blir ikke medlem av Star, men blir knyttet til Star gjennom SAS, og dermed får kundene full adgang til hele Star-nettet. De poeng du har tjent opp til nå på reiser med KLM vil ikke bli slettet fra ditt Wings-kort. Men i framtiden vil opptjening på KLM ikke bli mulig uten gjennom KLMs egne ordninger. Takk for hyggelig hilsen!

Simen RevoldSAS Streik - skrekk og gru!Det stemmer heldigvis ikke at det er så ofte streik i SAS som enkelte tror. Men uansett kan jeg berolige deg: Blir det streik i SAS eller Braathens, er det andre selskapet et eget selskap med egenj organisasjon.

Simen RFlypriser hjemme og uteTja, hvor en objektiv undersøkelse finnes vet jeg sannelig ikke. Det er dessuten meget komplisert å lage slike sammenligninger fordi billettprodukter vil variere, ulike kampanjer vil variere og markedsforholdene er ulike. Våre egne undersøkelser - som vi mener bygger på åpne og objektive opplysninger - viser at SAS ligger på gjennomsnittet. Noen ganger over, noen ganger under. Ulempen med egne undersøkelser er allikevel som du antyder nettopp at de er egne.

Simen RevoldBraathens' identitetBraathens har et sterkt varemerke i Norge. Dette representerer i seg selv en verdi. Varemerket og identiteten er også viktige elementer for medarbeiderne.

SimenPriser og Ruter i Norge og SverigeI en periode, etter at vår konkurrent trakk seg ut av Umeå, hadde vi problemer med å skaffe nok kapasitet og nok fly for å dekke behovet. Dette har endret seg nå. Ser vi på snittprisene i Sverige skiller de seg ikke fra de i andre europeiske land. En viss samordning vil naturligvis skje slik at ikke tjenester utføres parallelt. Men Braathens består som eget selskap, med eget varemerke og egen organisasjon.

Simen RevoldKonsekvenser for internasjonale flyallianserNei, det blir ikke færre selskaper å velge mellom. Braathens blir nå, gjennom SAS, tilknyttet Star Alliance som fortsetter å utvikle seg sterkt. Og SAS får en enda sterkere posisjon i Star. Bonuspoeng tjener du som før.

SimenInternasj utviklingJa, det er et klart trekk at det finner sted en konsolidering. I USA er man kommet lengst - gjennom fusjoner og oppkjøp. Dette er nødvendig også i Europa. Vi tror det er ved å være sterke både hjemme og ute at vi nettopp kan forsvare vår selvstendighet. Men det forutsetter en viss størrelse, og det forutsetter at man har en viss posisjon hjemme.

Simen RDu lyver!!Vi har garantert at prisene ikke vil bli økt de nærmeste to år. Tenk på hvotr mye mindre kostbart det er å operere i et system der tilbudet er tilpasset etterspørselen. Ingen ting er så dyrt som den overkapasiteten som nå finnes. Særlig gjennom å fjerne overkapasiteten skal vi kunne hente ut synergier som også skal komme kundene til gode. Blant annet gjennom den garantien vi nå gir. I Sverige har SAS en mye sterkere posisjon på innenriksmarkedet enn i Norge. Allikevel er gjennonmsnittsprisene omtrent de samme.

Simen RevoldVerdens vakreste dyrOmmaling av Braathens fly til giraff-mønster inngår ikke i den avtalen vi har inngått. Men burde kanskje gjort det?

Seriøs?Nei, lavprisbillettene forsvinner ikke. Lavprisbilletter brukes både for å attrahere kunder og for å fylle opp flyene. Et forsvarlig gjennomsnittlig kabinbelegg ligger rundt 65%. Fremdeles godt med plass på ulike avganger, altså, men ikke like mye på alle. I de fleste europeiske land har det nasjonale flyselskapet en meget sterk posisjon på sitt innenriksmarkedt for å kunne tilfredsstille dette markedets behov internasjonalt. Også i disse markedene finner du lavprisbilletter. Det er viktig at ikke overkapasitet forveksles med normal kapasitet - tilpasset markedets behov og etterspørsel.

SimenMiljøVed å fjerne overkapasiteten og gå fra et kabinbelegg på 57-58% til f.eks. 65%, spares 46 millioner liter drivstoff. Miljøbelastningen vil også reduseres både med utslipp og støy.

SimenHva med Braatens service?Jeg er overbevist om at Braathens vil opprettholde sin gode kvalitet på alle områder. Jeg håper også dine opplevelser med SAS vil være like positive framover.

SimenSAS og FinnmarkKonkurransen fra Finnair vil vi møte slik vi møter all konkurranse: Ved å forsøke å være best.* Vi har garantert at prisene ikke vil bli øket de neste to år.* Prisene vil alltid gjenspeile det markedet er villig til å betale for en vare eller tjeneste.* Jeg vil anta at tilbudet vil bli som i dag. * Statstilskudd kan i prinsippet oppnås ved at staten kan legge enkeltruter ut på anbud hvis ingen aktører vil fly dem på kommersiell basis og hvis staten mener ruten er nødvendig. Ut over dette, og kortbanenettet, finnes det ingen statstilskudd til luftfarten.

Simen RevoldInntektsfordelingI Norge har vi hatt den desidert svakeste lønnsomheten. Dette fordi to aktører er jevnstore i et forholdsvis lite marked og fordi overkapasiteten har vært stor. Prismessig skiller ingen av de tre skandinaviske landene seg ut fra det øvrige Europa i snitt.

SimenLower PricesKeep in mind that there will be no competition when there is no profitability. This agreement will bring Norway in harmony with most European countries where the national carrier has a significant position on domestic routes.

BillettløstDu har helt rett. Dette er av de mange forhold vi må finne løsninger på slik at det hele blir mest mulig effektivt for alle - og best mulig for våre kunder.

Simen RevoldTristOverkapasitet kan nok virke bekvemmelig for en tid. Men manglende lønnsomhet er det ingen som er tjent med i et litt lengre perspektiv. Situasjonen i Norge med to aktører som har parallelle rutenett og flyr "vinge mot vinge" er helt atypisk i forhold til det øvrige Europa. Jeg håper du i framtiden fortsatt vil være like fornøyd med Braathens - og kanskje litt mer fornøyd med SAS også?

SimenOppatjente WingspoengDette tror jeg også er besvart lenger ned på siden

Simen RevoldOppatjente WingspoengJeg tror dette blir besvart lenger ned på siden.

Bonuspoeng i Wings?Jeg tror det fremkommer av svar lenger ned på siden.

Simen RevoldWiderøeHei Terje H. - Dette får ingen konsekvenser for Widerøe. Widereøe fyller en meget viktig funksjon i det norske luftfartssystemet og vil også gjøre det fremover. Om det kan komme justeringer som enda bedre kan utnytte muligheter får vi se nærmere på etterhvert.

Simen RevoldHvorfor ikke vente?Ingen ville vært tjent med at Braathens bukket under med de konsekvenser dette ville fått for luftfartssystemet, kunder, arbeidsplasser og kompetanse. Nå kan vi ivareta alt dette, og det er verdt den prisen som ligger i tilbudet.

SimenEt varsel om prisøkning?Prisene i Norge ligger omtrent på gjennomsnittet av prisene i det øvrige Europa.

SimenHva ville SAS gjort hvis SAS var Braathens?Oj - det var mange hypoteser. Et fullgodt svar ville blitt langt. Her er det mye historie, bilateral politikk og mange ulike mekanismer som har formet utviklingen. Jeg tror jeg vil nøye meg med å si at den løsningen som nå er funnet blir vurdert av begge parter som den beste og eneste.

SimenFlygerjobbHei! SAS står overfor sin største ekspansjon noen sinne. Ikke som følge av situasjonen i Norge, men av satsinger interkontinentalt og i Europa. Det betyr at vi vil ha et stort behov for nye medarbeidere i årene som kommer. Lykke til med en spennende utdannelse!

SimenFornuftigJa, vi mener som du at dette er til det beste for alle. Jeg er enig i at det er viktig å bruke de synergier som kan hentes ut også til det beste for kundene. Derfor prisgarantien. Du har også helt rett i at en bedre utnyttelse av flåten gir grunnlag for å opprettholde lave priser heller enn å øke dem. Å utnytte en sterk posisjon på bekostning av kundene ville være meget uklokt.

Simen RevoldUtlandet1. Samarbeidet mellom Braathens og KLM vil bli avviklet. I stedet vil Braathens gjennom SAS bli knyttet til Star Alliance. 2. Ingen opptjente bonuspoeng blir slettet. Begge bonusprogrammer opprettholdes. 3. Vi har garantert at prisene ikke vil økes i de nærmeste to år. I markeder i Europa som er mer "normale" enn i Norge, har som regel National Carrier en meget sterk posisjon i hjemmemarkedet for å sikre styrke internasjonalt. Ikke i noen av disse markedene skiller innenriksprisene seg i særlig grad fra i andre land - eller Norge.

Simen Revoldbonuspoeng!Hei Marthe - Som du sikkert har sett av svar lenger ned på siden, opprettholder vi begge bonusprogrammer med gjensidig opptjening og uttak. Ingen tidligere opptjente poeng vil bli slettet.

SimenSamme selskap eller??Hei - ja, Braathens vil bestå som eget selskap og med egen profil og merkevare.

Simen Revoldbonuspoeng!Hei Stian - Begge bonusprogrammer blir opprettholdt med gjensidig opptjening og uttak på de to selskapene. Detaljene i samordningen vil vi komme tilbake til, men vi vil naturligvis ivareta alle kundenes interesser. Ingen tidligere opptjente poeng vil bli slettet.

Simen Revold