Stine Marie er TV-sjefenes drømmejente

Stine Marie Sørlie (16) er TV-kanalenes drømmejente. Hun har egen TV på rommet og velger de kommersielle kanalenes programtilbud.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jenter og gutter skrur ikke av fjernsynet. Isteden har de nesten de samme seervanene som gamle TV-seere. Det viser nye TV-målinger. TV2 jubler høyest og leder TV-krigen.

De nye målerne for seervanene våre har endelig funnet veien inn på tenåringsrommene. Og resultatet er overveldende.

TV2 vinner mest

I aldersgruppa 12- 19 år økes TV2-kikkingen med 13 minutter daglig! TVNorge øker med 10 minutter, TV3 med 6 og NRK1 med 4. NRK2 taper 2 minutter!

I aldersgruppa 20- 29 år øker TV2 med 19 daglige minutter, TV3 og NRK1 med 4, mens TVNorge øker minst, med 2 minutter.

Også i aldersgruppa 50- 59 år er det økninger, alt fra 3 til 8 minutter, mens den store nedgangen er i aldersgruppa over 60.

TV2 taper 23 minutter, NRK1 taper 12, TVNorge og TV3 taper 3 minutter hver. NRK2 taper minst med 11 minutter.

På jenterommet

- TV3, TVNorge og TV2 har de beste programmene. NRK ser jeg knapt på, sier Stine Marie Sørlie, som etter trening og lekser bruker mye tid foran TV-en, såframt den står i et annet rom enn i foreldrenes dagligstue. Slik er det også hos de fleste venninnene.

Selv når hun og mamma ser samme program, velger hun heller apparatet på jenterommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Så kan jeg gjøre andre ting samtidig, påpeker Stine Marie.

- Jeg tror jeg ser mer på TV nå enn om jeg ikke hadde hatt eget apparat. Når TV-en er i stykker hører jeg heller på musikk, sier Stine Marie, som velger slik når hun skal velge ukas program:

«Friends», «Giertsen», «Dawson Creek» og «Robinsonekspedisjonen».

NRK taper

Norsk Gallup Institutt har intervjuet 30000 nordmenn og valgt seg 2500 av dem som representative norske TV-seere for framtidas TV-målinger. Målemaskiner er satt ut i 1000 hjem og tilkoblet 1600 TV-apparater. Den sorte boksen melder fra når hvert enkelt TV-apparat er i bruk, og dermed blir også TV-titting på ungdomsværelset registrert. Etter noen ukers prøvedrift viser det krystallklart at ungdom ser mye mer på TV enn det man har trodd. TV-seing blant ungdom «fyker i været» med 29 prosent mens gamle TV-seere kikker 18 prosent mindre i forhold til «gamle» målemetoder utført av MMI.

I «sette» minutter er TV2 den suverene vinneren hittil i desember. TV2 er nå større enn NRK1 og NRK2 til sammen! En annen stor taper er TV3s «Robinsonekspedisjon», som søndag fikk 150000 seere for lite fra MMI.

Gallup viser at 521000 så Christers gråtkvalte avslutning.

Den aller største vinneren er annonsørene som betaler for 168000 færre seere enn de virkelig hadde.