KOM SEG INN GJENNOM VINDUET:  Kunsttyven kunste et vindu for å komme seg inn på Musée d'Art Moderne i Paris. Her frakter politiet de etterlatte rammene fra bildene ut vinduet. Foto: EPA/MAXPPP/PHILIPPE DE POULPIQUET/Scanpix
KOM SEG INN GJENNOM VINDUET: Kunsttyven kunste et vindu for å komme seg inn på Musée d'Art Moderne i Paris. Her frakter politiet de etterlatte rammene fra bildene ut vinduet. Foto: EPA/MAXPPP/PHILIPPE DE POULPIQUET/ScanpixVis mer

Stjal bilder for 800 millioner på 15 minutter

Borgemesteren i Paris mener en profesjonell gjeng står bak kunstkuppet. Men overvåkningsbildene viser bare én mann.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Klokken 3.50 natt til i går tok en mann seg inn i Musée d'Art Moderne i Paris. Kledd i svarte klær og med en maske foran ansiktet, kuttet han seg gjennom et gitter i porten og knuste en rute - så var han inne på museet.

I løpet av 15 minutter fjerner han gullrammene på fem verdifulle malerier av Picasso, Matisse, Braque, Leger og Modigliani, før han forlater stedet.  

Med unntak av Modigliani hang alle bildene i det samme rommet.

VERDT 100 MILLIONER:  De fem maleriene som ble stjålet har en verdi på rundt 100 millioner, ifølge museet. Her undersøkes de av politiet på stedet. Foto:  EPA/MAXPPP/PHILIPPE DE POULPIQUET/Scanpix
VERDT 100 MILLIONER: De fem maleriene som ble stjålet har en verdi på rundt 100 millioner, ifølge museet. Her undersøkes de av politiet på stedet. Foto: EPA/MAXPPP/PHILIPPE DE POULPIQUET/Scanpix Vis mer

Innbruddstyven skal ha tatt seg litt tid til å se på bildene før han valgte hvilke han ville ta med.
- Prosedyrene kan tyde på at tyvene ikke på forhånd hadde bestemt seg for hvilke bilder han ville ta med seg, sier en politikilde til Metrofrance.com.

- Profesjonelle
Maleriene har ifølge museet en verdi på mellom 700 - 800 millioner kroner, ifølge AFP. Dette er noe mindre enn det som ble antydet i går.

STJÅLET:  «La femme à l'éventail» (Kvinnen ved viften) av Amedeo Modigliani. Foto: Scanpix
STJÅLET: «La femme à l'éventail» (Kvinnen ved viften) av Amedeo Modigliani. Foto: Scanpix Vis mer

- Vi snakker uansett om en teoretisk verdi. De har ingen markedsverdi fordi de kan ikke selges på det åpne markedet. Til det er de for godt kjent, sier Didier Rykner, kunstspesialist i The Art Tribune.

Videovervåkningsbildene fra stedet viser at det bare var en mann som tok seg inn på museet, men borgermester Bertrand Delanoe mener at innbruddstyven må ha hatt hjelp.

STJÅLET:  «Le pigeon aux petits pois» (Duen med ertene) av Pablo Picasso. Foto: Scanpix
STJÅLET: «Le pigeon aux petits pois» (Duen med ertene) av Pablo Picasso. Foto: Scanpix Vis mer

- Dette ser ut som en operasjon utført av en profesjonell gjeng av organiserte kriminelle. Vi står overfor et svært sofistikert innbrudd, mener han. Borgermesteren påpeker også at tyven klarte å unngå å bli sett av museets tre vakter.

- Å komme seg inn på museet så raskt ved å knuse et vindue, velge fem spesifikke kunstverk og så komme seg ut uten å bli sett av vaktene, det er ganske imponerende, sier han.

STJÅLET:  «Pastoral» av Henri Matisse. Foto: Scanpix
STJÅLET: «Pastoral» av Henri Matisse. Foto: Scanpix Vis mer

Defekt alarmKunsttyven fikk imidlertid god hjelp av et defekt alarmsystem. Borgermesteren innrømmer at alarmen har vært delvis ødelagt siden slutten av mars, og at det fortsatt ventet på reparasjon innbruddet skjedde.

I tillegg sto flere av overvåkingskamerane ikke i arbeidsmodus.

STJÅLET:  «Olive Tree near Estaque» av Georges Braque. Foto: Scanpix
STJÅLET: «Olive Tree near Estaque» av Georges Braque. Foto: Scanpix Vis mer

- Dette gir flere blindpunkter i rommene, sier en kilde nær etterforskningen, til Metrofrance. Den overvåkningsvideoen man faktisk har av tyveriet, skal også være i svært dårlig kvalitet.