(VIDEO) TESLA: En gruppe belgiske forskere bruker i denne videoen bare noen sekunder for å få tak i informasjonen de trenger for å stjele en Tesla - uten å bruke nøkkel. Forskerne ønsker ikke å gå ut med hvilket utstyr som trengs for å gjenskape eksperimentet. Video med tillatelse: COSIC Vis merVis mer

Tesla Model S:

«Stjeler» Tesla på få sekunder: - Overrasket

Kjøpte utstyr for omtrent 5000 kroner, og vips kunne de stjele bilen uten å etterlate seg spor.

Aksjekursen til Tesla har svingt i takt med skandaleoppslagene om Elon Musk de siste månedene. Nå avslører en gruppe belgiske forskere at de har funnet ut hvordan man kan stjele en Tesla Model S - uten å bruke nøkkel.

- Vi ble overrasket over hvor enkelt det var å hacke seg inn i systemet, sier professor ved Katholieke Universiteit Leuven, Bart Preneel, til Dagbladet.

Det var i forbindelse med sikkerhetskonferansen Cryptographic Hardware and Embedded Systems (CHES) i Amsterdam at forskere ved universitetet demonstrerte hvordan de hadde klart å kopiere nøkkelbrikken til en Tesla Model S.

Sikkerhetsbristen ble først omtalt av teknologimagasinet Wired.

Oppgraderte programvaren

For å gjennomføre kjeltringtrikset trengte ikke forskerne å bruke mer enn omtrent 5000 kroner på teknologisk utstyr. Og alle Tesla Model S som ble solgt før juni, er sårbare for metoden.

- Som du ser i videoen tar det oss bare få sekunder å få tilgang til informasjonen vi trenger for å kunne hacke oss inn i systemet og dermed bryte oss inn i bilen, sier Preneel.

Se video øverst i saken.

Forskerne demonstrerte metoden for Tesla før de tok den med til mandagens sikkerhetskonferanse. Etter det har elbilprodusenten oppdatert programvaren med en funksjon som gjør det mulig å sette en pinkode som må tastes før man legger ut på kjøretur.

Preneel lover mye moro om de også klarer å finne ut hvilke systemer de bruker nå.

- I nyere Tesla-modeller har de oppgradert systemet, så der er det ikke like enkelt. Tesla holder det hemmelig hvilke systemer de bruker. Men hvis vi finner ut av det, lover jeg at vi skal ha det gøy, ler han.

Trådløst og sporløst

I videoen kan man se at de trådløst leser av signaler fra nøkkelbrikken som ligger i lomma til en intetanende Tesla-sjåfør. Når den kryptografiske nøkkelen er hentet ut fra enheten, kan de videre bruke informasjonen til å starte den parkerte bilen.

- Mest overraskende var det da vi fant ut at teknologien Tesla bruker i denne bilen, er en DST-modell (digital signature transponder, journ. anm.) som kom ut for 13 år siden. Det er en type teknologi som var utdatert allerede da, sier Preneel til Dagbladet.

Mer utdypende om hvordan forskerne ved Katholieke Universiteit Leuven knakk Tesla-koden, finner du her.

De belgiske forskerne fortalte Tesla om funnet allerede i august i fjor, men elbilgiganten brukte altså nesten et år på å fikse krypteringsproblemet.

FARLIG NÆRT: Tesla-føreren kjørte farlig nært både en gjeng syklister og en bil i motgående kjørefelt på Osloveien, mellom Sonsveien og Hølen, tirsdag. Video: Eirik Tobias Vis mer

Nøkkelbrikker og pinkoder

Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla sier at på grunn av det økende antallet metoder som kan brukes til å stjele biler uten å bruke nøkkel, har de gjennomført flere sikkerhetsforbedringer.

Det er ikke bare Teslaer som kan stjeles på liknende måter, også andre bilmerker med biler som kan åpnes og startes ved hjelp av nøkkelbrikker kan rammes av hackere.

- Basert på forskningen presentert av denne gruppen har vi jobbet med vår leverandør for å gjøre nøklene mer sikre gjennom å introdusere robust kryptografi for Model S i juni 2018, sier Sandvold Roland til Dagbladet.

Sandvold Roland forteller også at alle kunder som har Model S-biler bygget før juni, kan bytte til de nye nøklene.

- I fjor introduserte vi en oppdatering som lar kundene deaktivere «passive entry»-funksjonen og i år har vi introdusert «PIN to Drive», som lar kundene sette en PIN-kode som må tastes inn før bilen kan kjøres, opplyser han.

Falmende interesse

Da Tesla Model S kom til Norge i 2013 knuste den elbilkonkurrentene. Nå har imidlertid interessen for bilmerket falmet noe - i hvert fall på bruktbilmarkedet.

Ifølge tall fra markedsplassen finn.no, var «Tesla» stort sett også gjennom hele 2017 på «topp 2» eller «topp 3» på søk, innen sjangeren «motor». Tesla knuste blant annet «Webasto», «innbytte», «AMG» og alle andre ord i toppsjiktet.

I år er imidlertid situasjonen annerledes. Så langt i 2018 ligger «Tesla» på en 12. plass på søkeord-statistikken, og antallet søk har falt med seks prosent, samtidig som antall søkeord generelt øker på markedsplassen.

Tesla er uenig

Sandvold Roland i Tesla Norge mener imidlertid ikke at interessen for elbilmerket har sunket.

- Vi opplever stadig høy interesse for våre helelektriske familiebiler i Norge. Kombinasjonen av at nyeste utgaver av Model S og Model X er fantastiske biler, og at vi kan tilby gode finansieringsløsninger, fører til at mange velger å komme direkte til oss, forklarer Sandvold Roland.