Stjernekrigeren

Navn: George Lucas Alder: 55 Yrke: Filmregissør

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi lever i en tid da alle, absolutt alle, presseorganer i den vestlige verden har latt seg lure til å drive uhemmet gratisreklame for et kommersielt imperium skapt av filmregissøren George Lucas fra California, USA. Dagboka er intet unntak. Her er «Dagbokas komplette guide til Star Wars»: Hvem passer filmen for?

Gutter i åtteårsalderen.

Hva er aldersgrensen?? Elleve år.

Er det noe sex i filmen? Nei, nettopp derfor.

Er det vold?

Masse - men ikke noe blod.

Pernilla August er jo med?

Ja, men det hjelper ikke,

Spennende?

Litt - særlig hvis du er åtte å r gammel.

Terningkast to, mener Dagbladets anmelder i dag, og hun føyer seg inn i rekken av filmkritikere som synes at dette er ualminnelig tøvete greier. Men mot Lucas-imperiets propagandamaskineri blir de opprørske stemmene bare noen spede rop i stjernetåka. Det kan da ikke være så ille, tenker vi, og stiller i kinokø for å gi bort penger til mannen som har tjent milliarder av dollar på Star Wars-eventyret.

Barn er det publikum George Lucas alltid har satset på, og derfor er filmene fulle av lekevold og renset for alt som kan likne på sex: I den første Star Wars-filmen surret han tape rundt brystene til Carrie Fisher, slik at de ikke skulle disse for mye. Harrison Ford skal ha sagt om manuset: «George, you can type this shit, but you sure can't say it.» Men «møkka» solgte for milliarder, Lucas sikret sin økonomiske framtid og aksjekursen på Twentieth Century Fox gikk rett ut i galaksen.

Den første Star Wars-filmen var på mange måter en reaksjonær film, skriver Louis Menand i en underholdende artikkel i The New York Review of Books. Lucas ville lage ukomplisert underholdning, og ikke slike vanskelige filmer som kameratene Ford Coppola, Scorsese og De Palma holdt på med. Derfor, som en ekte reaksjonær, prøvde han å ikke finne på mer enn det som var nødvendig. Han stjal fra filmer som «Trollmannen fra Oz» og «The Searchers», og slik er det ikke overraskende at han også er mistenkt for å ha rappet én og annen god idé fra Flåklypa Grand Prix.

75 kroner koster billettene i premierehelga. To milliarder amerikanske dollar har Pepsi-konsernet betalt, bare for å bruke Star Wars i reklamen de neste fem årene. Om det snart er slutt? Nei da, det kommer to filmer til.