- Sto omtrent på grunn da de ga «Mayday»

Kapteinen kan ha venter for lenge med å slå alarm. Nå sitter mannskapet i politiavhør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det blir sjøforklaring så snart som mulig etter helga i forbindelse av den dramatiske grunnstøtingen som har ført til utslipp av flere hundre tonn tungolje langs store deler av Fedje i Hordaland.

Kapteinen varslet sent

Det kypriotiske lasteskipet «Server» skulle nordover til Murmansk, men tok ifølge Bt.no den ordinære ruten sørover øst for Fedje for å sette losen av. Så, da lasteskipet skulle gå rett vestover i helt åpent hav, endrer det plutslig kurs inn mot det farlige farvannet ved øykommunen.

- Det tok ganske lang tid før det ble gitt beskjed om at noe var galt. De sto omtrent på grunn da de ga «Mayday», sier lensmann Einar Vatne i Lindås og Meland, som deltar i etterforskningen av den katastrofale grunnstøtingen, til Dagbladet.no.

Han understreker at hendelsesforløpet på ingen måte er klarlagt ennå.- Motorstopp har vært nevnt som en mulig årsak at de drev inn mot land da de var vest for Fedje. Men dette har vi ikke fått verifisert, og mannskapet sitter i ettermiddag i avhør. Det kommer til å ta lang tid, da de er av forskjellige nasjonaliteter, sier lensmannen.

Også lostjenesten, trafikksentralen, og andre vitner vil bli kalt inn til politiavhør.

Det var svært dårlig vær med høye bøler i området, men det er ennå uklart om det har vært en medvirkende årsak til ulykken.

- Hørte alarmer

BRAKK I TO: Slik ser det ut på havaristedet i dag, bare en liten del av «Servers» akterende vises over havoverflaten. Forskipet har blitt tauet på en mer stabil grunne lenger sør for å unngå et nytt storutslipp av olje. Foto: KYSTVERKET
BRAKK I TO: Slik ser det ut på havaristedet i dag, bare en liten del av «Servers» akterende vises over havoverflaten. Forskipet har blitt tauet på en mer stabil grunne lenger sør for å unngå et nytt storutslipp av olje. Foto: KYSTVERKET Vis mer

Losen hadde forlatt fartøyet før det gjorde den fatale kursendringen. Ifølge Kystverket forløp seilasen helt normalt fram til da.

Like før statslosen gikk fra broen skisserte han en anbefalt seilingsrute ut Fedjeosen, samt gikk igjennom seilingsruten videre med skipets kaptein og styrmann.

Da trafikksentralen på Fedje oppdaget at skipet ikke seilte som normalt, ble skipet ifølge Kystverket umiddelbart kontaktet og anmodet å holde vestlig kurs. Trafikksentralen var fra dette tidspunktet i kontinuerlig kontakt med skipet. 

Samtidig som trafikksentralen observerte at skipet fortsatte å drifte i nordlig retning, mot Hellisøy, skal kapteinen ha hevdet at han var på korrekt vestlig kurs. 

Kystverket Vest forteller til Bt.no at kapteinen til tross for at han var i telefonisk kontakt med land aldri nevnte at fartøyet hadde tekniske problemer, før grunnstøtingen var et faktum

- De snakket sammenhengende med kapteinen de fire-fem siste minuttene før skipet drev på land. I denne samtalen nevnte han ingenting om tekniske problemer om bord, sier distriktssjef John Erik Hagen til Bt.no 

Det er ikke mistanke om at den greske kapteinen eller noen av de andre 24 i mannskapet var påvirket av alkohol eller andre rusmidler.

Senket farten

- Sto omtrent på grunn da de ga «Mayday»

Kystverkets data viser at skipet senket farten fra åtte-ti knop til bare tre knop før det smalt mot grunnen, noe som kan underbygge at «Server» drev med liten eller ingen motorkraft.

- Våre losfolk hadde forlatt båten da dette skjedde, og jeg har ingen opplysninger om årsaken. Det er det nå politiets og Sjøfartsdirektoratets oppgave å finne ut av, sier informasjonsdirektør Ola Stenvaagnes i Kystverket til Dagbladet.no.

Kystverket har i dag mobilisert alt som finnes av mannskaper og ressurser for å begrense omfanget av oljekatastrofen. Da det lysnet i dag kunne lokalbefolkningen se at tjukk olje har veltet innover strandsonen i store deler av Fedje.

Dårlig vær gjorde det i ettermiddag nesten umulig å prøve å lense inn oljen til havs.

<B>STORT SKIP:</B> «Server» er 180 meter langt.
<B>HER GÅR ALT GALT:</B> Samtidig som kapteinen kan ha vært forvirret om kursen og uten å ha sagt noe om tekniske problemer, smalt «Server» på grunn utenfor Fedje. Dette er Kystverkets egne data om kursen, den rosa sirkelen viser skipets posisjon ved grunnstøting.