Stoler ikke på datostempelet

Hver tredje nordmann stoler ikke på datostemplingen på kjøtt i butikkene, og hver femte nordmann har spist mindre kjøtt enn vanlig i november.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En måned med urovekkende avsløringer om juks og slurv i kjøttsalget i butikker og restauranter, har svekket tilliten til kjøttet i salg i norske butikker. Det viser en fersk MMI-måling utført på oppdrag fra Dagbladet.

  • I underkant av hver femte nordmann sier at de har spist mindre kjøtt enn normalt den siste måneden.
  • Omtrent hver tredje nordmann stoler ikke på datostemplingen på kjøttvarer i butikkene. Over halvparten av de 978 spurte har selv funnet kjøtt med utgått dato i butikken. Det skjer oftest i Nord-Norge, der to av tre har funnet kjøtt utgått på dato.

Mer bevisste

Vennegjengen Cecilie Løken (29), Jannicke Lorentz (25) og Ove Mathias Lind (28) har blitt mer bevisste på kjøttforbruket sitt etter kjøttavsløringene. - Jeg har sluttet å kjøpe kylling. Flere ganger når jeg har kjøpt hel kylling, så er den skikkelig tørr. Da vet du at de har varmet den opp flere ganger, sier Cecilie. Vennene Jannicke og Ove tror ikke de kommer til å kjøpe mindre kjøtt. - Men vi kommer til å være mer bevisste på hvor vi kjøper kjøttet, tror Jannicke. Ove er ikke så sikker. - Lysten er større enn fornuften.

Krever merking

Informasjonssjef i Norges Bondelag, Sigrid Hjørnegård, sier at alle nødvendige tiltak må gjøres for å gjenopprette tilliten. - Det er naturlig at folk blir skeptiske til butikkene når det avsløres fusk på så mange områder. Bondelaget er opptatt av at dette ikke skal svekke tilliten til norsk kjøtt generelt. Det er grunnen til at vi i dag har krevd at all ribbe og alle egg som skal importeres for å dekke behovet før jul, skal merkes tydelig med hvilket land de er produsert i, sier Hjørnegård.

Sjekke rutiner

Administrerende direktør i Matmerk, Randi Kvissel Haugen, har også forståelse for at forbrukernes tillit svekkes. - Det er trist på vegne av norsk produksjon, men det viser at markedsmekanismen fungerer. Nå er det viktig at alle ledd sjekker sine interne rutiner, og tar problemstillingen innover seg - også de som gjør en bra jobb, oppfordrer hun. Informasjonssjef i Handel- og servicenæringens hovedorganisasjon, Jarle Hammerstad, synes ikke resultatet fra undersøkelsen er oppsiktsvekkende etter medieomtalen de siste ukene. - Det er fortsatt ganske mange som spiser samme mengde kjøtt som før, og som stoler på kjøttet de kjøper. Derfor tror vi ikke at dette vil få en langvarig effekt, såframt det ryddes opp.Til tross for dystre meningsmålinger ligger det an til rekordår for kjøttomsetning i Norge, viser tall fra Norsk Kjøtt.

MER BEVISSTE : Vennegjengen Cecilie Løken (29),Ove Mathias Lind (28) og Jannicke Lorentz (25) har blitt mer bevisste på kjøttforbruket sitt etter kjøttavsløringene.