Stoler ikke på Ueland

Samferdselsminister Odd Einar Dørum er ikke sikker på om NSBs handlingsplan for tetting av Romeriksporten holder vann og setter i verk en beredskapsplan for alternativ transport til Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dørum åpnet i går pengesekken som er satt av til trafikktiltak hvis ikke NSB Gardermobanen åpner 8. oktober. I går ga han Vegvesenet i Oslo og Akershus beskjed om at de kan bruke 30 millioner kroner til innkjøp og montering av lystavler for trafikkstyring og overvåkingskameraer langs E6 mellom Oslo og Gardermoen.

Dørum har også bestemt at Jernbaneverket i løpet av mai skal starte arbeid med å forsere vedlikeholdet på jernbanenettet mellom Oslo og Lillestrøm. Det vil koste ni millioner kroner.

- Kan ikke vente

Bakgrunnen for beslutningen er etter det Dagbladet kjenner til de foreløpige konklusjonene fra ingeniørselskapene Grøner AS og AVV Anläggning AB som har vurdert handlingsplanen styret i NSB Gardermobanen vedtok i forrige uke.

Det må bety at Dørum ikke stoler på NSB-direktør Osmund Uelands løfte om å redde grunnvannstanden i Østmarka og få banen ferdig i tide.

- Beslutningen hviler på det faktum at vi ikke har nådd de målene som er nådd for grunnvannbalansen, og at vi ikke kunne vente lenger med å sette i gang deler av beredskapsplanen, sier Dørum til Dagbladet.

På dråpen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Departementet vil få de endelige rapportene fra Grøner og AVV på torsdag. Da vil også resultatene av de siste målingene av vannlekkasjene i Romeriksporten foreligge. De vil vise om NSB Gardermobanen har greid å innfri konsesjonskravene fra olje- og energiminister Marit Arnstad om å begrense lekkasjen under Lutvann til 400 liter i minuttet og under Puttjern til 100 liter. For en uke siden rant det over 800 liter i minuttet. Siden da har NSB Gardermobanen drevet tetting på spreng.

Selv om prosjektdirektør i Gardermobanen, Steinar Killi, i helga uttalte til NTB at stabilisering av grunnvannstanden over tunnelen var viktigere enn lekkasjene inn i tunnelen, er kravet fra statsråd Arnstad krystallklart.

- Kravet til lekkasjeverdier fra NVE og OED står fast. Så enkelt er det, sier Arnstad til Dagbladet.

Avgjøres i mai

Stortinget vedtok tidligere i år å øke samferdselsbudsjettet med 48 millioner kroner til beredskapstiltak i tilfelle Gardermobanen ikke åpnet i tide. Vegvesenet har tidligere påpekt at trafikksikringstiltakene må settes i gang nå hvis de skal stå klare til høsten. Beredskapstiltakene som nå blir iverksatt ville komme Groruddalen til gode uansett, påpeker Dørum.

I går ga departementet de tre busselskapene som har konsesjon på trafikken til Gardermoen beskjed om å fortsette planleggingen av beredskapen.
Den endelige beslutningen om banen vil bli åpnet i tide og om resten av beredskapsplanen skal settes i verk er utsatt til mai. Hvis Dørum setter ned foten, vil banen ikke bli åpnet før tidligst 10. januar neste år. Det er første dato NSB BA har satt for å endre ruteopplegget. Neste mulighet er 12. juni 1999.