MÅTTE FORKLARE PÅ FACEBOOK:  Telenor hadde behov for å orientere mange torsdag kveld, men kunne ikke bruke egne telekanaler.
 Skjermdump fra Telenors Facebook-side. 
Foto: NTB Scanpix.
MÅTTE FORKLARE PÅ FACEBOOK: Telenor hadde behov for å orientere mange torsdag kveld, men kunne ikke bruke egne telekanaler. Skjermdump fra Telenors Facebook-side. Foto: NTB Scanpix.Vis mer

- Stoler på at mobilnettet skal fungere

Post- og teletilsynet ser alvorlig på Telenor-kollaps.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Post- og teletilsynet vil vurdere reaksjoner overfor Telenor etter at tre millioner kunder mistet mobilnettet torsdag kveld.

I forbindelse med at Telenor skulle oppdatere en kundedatabase torsdag kveld, mistet kunder over hele landet muligheten til å ringe og sende SMS-meldinger fra klokka 19.20 til 21.34.

Ifølge VG ble hele tre millioner mobilkunder rammet av feilen.

-  En gjenganger - Telenor har hatt en feil i forbindelse med planlagt arbeid. Det er dessverre en gjenganger i IKT-verdenen. Vi vil derfor undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sier Einar Lunde, avdelingsdirektør for tilsynets avdeling for nett, til NTB.

Han sier tilsynet ser svært alvorlig på slike feil, fordi samfunnet stoler på at mobilnettet skal fungere.

- Det er for tidlig å konkludere, men vi vil vurdere å pålegge særskilte tiltak eller nye prosedyrer, slik vi har gjort ved flere anledninger tidligere, sier Lunde.

- Har det vondt Fredag ettermiddag sa Telenor at selskapet har funnet ut hva som gikk galt da databasen skulle oppdateres.

Flere av filene som styrer mobiltrafikken i Norge, ble ikke med under oppdateringen.

- Dette skal jo ikke skje. Vi beklager det på det sterkeste og er de første til å si at vi har det ordentlig vondt. Jeg var til stede her på Telenor i går kveld og kan forsikre om at hele ressursbruken ble satt inn på dette, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas til Aftenposten.

- Vi vil nå analysere hendelsen og iverksette nødvendige tiltak for å unngå at lignende feilsituasjoner rammer våre kunder, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding.

(NTB).