Esso om palmeoljekritikken:

- Stoler på at våre kunder ikke lar seg påvirke av en kampanje

Esso sier de som utgangspunkt vil foretrekke å lete etter andre produkter enn palmeolje - hvis det er tilgjengelig.

SVARER: Esso svarer på kritikken fra Regnskogfondet. Foto: Børretzen / Aktuell / Scanpix
SVARER: Esso svarer på kritikken fra Regnskogfondet. Foto: Børretzen / Aktuell / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Tore Revå i Esso Norge svarer på kritikken rundt selskapets bruk av palmeolje i sitt biodrivstoff. Les den opprinnelige saken her.

- Hva tenker Esso om påvirkningen innkjøp av sertifisert bærekraftig palmeolje har på etterspørselen, og dermed økt kjøp/salg av ikke-sertifisert palmeolje som et resultat av dette – slik Regnskogfondet hevder?

- Problemet er at etterspørselsveksten etter biodrivstoff, drevet fram av påbud og avgiftslette, skjer raskere enn veksten i produksjon av avansert biodrivstoff. Selv om Norge velger å avstå fra palmeolje og kjøper noe annet i stedet, vil andre i det internasjonale markedet da måtte erstatte det vi kjøper med andre konvensjonelle biokomponenter, inkludert palmebaserte produkter.

- Har dere et moralsk eller etisk ansvar for dette, utover den direkte handelen av sertifisert bærekraftig palmeolje?

- Vi mener at avansert biodrivstoff er viktig for å senke utslipp, og vi driver omfattende forskning på området. Men teknologiene er ikke klare for storskala produksjon. Myndighetenes ansvar er at deres politikk bidrar til økt etterspørsel før det finnes tilstrekkelig tilgang på bærekraftige alternativer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer