HAR IKKE DRIVSTOFF: Kjemikalietankeren Stolt Strength ble nylig satt fri etter å ha vært kapret i fem måneder. Nå driver skipet rundt utenfor Somalia uten drivstoff, og ingen kommer skipet til unnsetning. Foto: Reuters/Scanpix
HAR IKKE DRIVSTOFF: Kjemikalietankeren Stolt Strength ble nylig satt fri etter å ha vært kapret i fem måneder. Nå driver skipet rundt utenfor Somalia uten drivstoff, og ingen kommer skipet til unnsetning. Foto: Reuters/ScanpixVis mer

Stolt-Nielsen-skip i nød får ikke hjelp

Tankeren Stolt Strength ble nylig satt fri etter å ha vært kapret i fem måneder. Nå driver skipet rundt utenfor Somalia uten drivstoff, og ingen kommer skipet til unnsetning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mogadishu/Oslo (NTB-Johan Falnes): Tankeren Stolt Strength ble nylig satt fri etter å ha vært kapret i fem måneder. Nå driver skipet rundt utenfor Somalia uten drivstoff, og ingen kommer skipet til unnsetning.

Gleden over å ha blitt sluppet fri av de somaliske sjørøverne er nå vendt til frustrasjon for det filippinske mannskapet.

Kjemikalietankeren fikk først militæreskorte, men så ble eskorten trukket tilbake. Nå driver skipet omkring i det utsatte farvannet uten hjelp fra noen av fartøyene i den internasjonale flåten som er i området for å bekjempe pirater.

- Skipet har ikke nok drivstoff til å seile og driver nå inn mot den somaliske kysten, sier skipets filippinske kaptein Abelardo Acheco til det danske nyhetsbyrået Ritzau. Det er dessuten snaut med mat om bord.

Skuffet over manglende støtte

Skipet og dets besetning drev torsdag rundt på annet døgn, kun 60 nautiske mil fra den somaliske kysten nær piratbyen Harardera.

- Etter at vi ble frigitt, har vi bedt om hjelp fra den internasjonale flåten. Vi har snakket med krigsskip fra flere nasjonaliteter og med NATO-flåten, men det har ikke skjedd noe, sier Acheco til Ritzau.

Stolt-Nielsen chartrer kjemikalietankeren fra japanske Sagana Shipping, og de to rederiene samarbeider nå tett for å bistå mannskapet på skipet.

- Vi hadde militæreskorte, men den ble av ukjente grunner trukket vekk. Vi har bedt om beskyttelse, og vi er skuffet over den manglende støtten vi har fått, sier Jens Grüner-Hegge, visepresident for konsernfinansiering i Stolt-Nielsen.

- Vi er bekymret for mannskapet. Vi håper at dette skal løse seg så fort som mulig, slik at de kan komme seg trygt hjem og være med familiene sine etter alt de har gjennomgått, sier Grüner-Hegge til NTB.

Fikk matvarer fra tysk skip

Tankeren på 33.000 dødvekttonn ble kapret den 10. november i fjor og først tirsdag denne uka ble den frigitt av sjørøverne. Skipet fikk først hjelp fra et tysk militærfartøy.

- Et tysk marinefartøy har vært hos oss og forsynt oss med matvarer til tre dager, men beskjeden de ga oss, var at de ikke kunne gi oss mer hjelp, sier kapteinen på satellittelefon til Ritzau.

Årsaken til at kjemikalietankeren er gått tom for drivstoff, er at den er blitt brukt som moderskip av piratene i jakten på andre skip, melder Danmarks Rederiforening. Skipet står nå i fare for å bli kapret på nytt.

- Vi trenger hjelp, for vi har ikke mer drivstoff på skipet, og vi har bruk for eskorte, sier Acheco.

Norskchartret

Det er bestilt drivstoff til kjemikalietankeren, og et forsyningsskip skal være på vei, sier Grüner-Hegge til NTB.

Kjemikalietankeren var chartret til Stolt Tankers da den ble kapret av pirater utenfor Afrikas Horn. Skipet har et filippinsk mannskap på 23.

Stolt-Nielsen meldte tirsdag at skipet var satt fri og at besetningen i løpet av kort tid vil bli gjenforent med sine familier.

Det antas at det ble utbetalt en løsesum for å få skipet frigitt.

Det norske rederiet Salhus Shipping måtte, ifølge somaliske kilder, punge ut med 16 millioner kroner i løsepenger til pirater for å få frigitt skipet Bow Asir, som har norsk kaptein og et mannskap på 26.

NTB

HERJER I SOMALISKE FARVANN: Pirater får millioner i løsepenger.Foto: Scanpix
HERJER I SOMALISKE FARVANN: Pirater får millioner i løsepenger.Foto: Scanpix Vis mer