Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Stoltenberg gir etter for SV-krav

Går med på å øke andelenbiodrivstoff i diesel, melder TV 2.

GA ETTER: Stasminister Jens Stoltenberg ga etter for SV.
Foto: Jon-Michael Josefsen / Scanpix
GA ETTER: Stasminister Jens Stoltenberg ga etter for SV. Foto: Jon-Michael Josefsen / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Statsminister Jens Stoltenberg gir etter for SVs krav om biodiesel. Det melder TV 2.

Dermed går han med på å øke andelen biodrivstoff i diesel.

Stoltenberg taler til Fagforbundet i Oslo kongressenter på Youngstorget i Oslo i dag.

Ifølge TV 2 skal dette være et forsøk på å redde arbeidsplassene på biodieselfabrikken Uniol i Fredrikstad. Hvor mye er usikkert, men kravet er fem prosent.

Ifølge NRK vil regjeringen andelsøkningen gjøre avgiftsordningen mer akseptabel. De bevilger 140 millioner kroner til utvikling i 2010.

- Noen er alltid imot
Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) har hatt minimal støtte i folket for forslaget om biodieselavgift. Det tar han med ro og minner om det spleiselaget som velferdsstaten er, skriver NTB.

- Du finner alltid mange som er imot avgifter, sier Stoltenberg til NRK.

En meningsmåling InFact har gjort for VG viser at hele 81 prosent er mot forslaget om biodieselavgift.
75 prosent av de spurte mener i tillegg at statsministeren har håndtert saken dårlig.

- Ikke bare miljøvennlig
Under statsministerens tale la han vekt på at ikke alt biodrivstoff er miljøvennlig.

- Det er i beste fall mindre enn bensin, men i verste fall verre enn bensin. Vi kan risikere å bruke 30 prosent av den dyrkede jorda til å produsere 10 prosent av drivstoffet verden trenger, sa Stoltenberg.

Han presiserte at regjeringen vil ha null i CO2-avgift på biodrivstoffet, men at veiavgiften ikke kan fjernes helt, da den handler om mye mer enn bare klimautslipp.

- Det ville vært et avgiftskutt på 16 milliarder kroner, og ville medført en massiv svekkelse av jernbanen, sa statsministeren.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media