Stoltenberg-regjeringen bruker en milliard på PR

- Symbolpolitikk spiller en stadig større rolle, mener medieviter.

BRUKER PENGER PÅ PR: I løpet av Stoltenbergs regjeringstid er staten blitt PR-byråenes viktigste kunde, skriver Finansavisen. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix
BRUKER PENGER PÅ PR: I løpet av Stoltenbergs regjeringstid er staten blitt PR-byråenes viktigste kunde, skriver Finansavisen. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

I løpet av Stoltenbergs regjeringstid er staten blitt PR-byråenes viktigste kunde, skriver Finansavisen.

I år blir offentlig sektor styrket av 200 flere kommunikasjonsrådgivere.

Morten Woldsdal, styreleder i Norske informasjonsrådgivere (NIR), mener at veksten i bruken av kommunikasjonstjenester skyldes at det offentlige har fått øynene opp for merverdien i å bruke ekstern hjelp.

- Det er et forholdsvis nytt fenomen at det offentlige kjøper tjenester av vår bransje i så stort omfang, sier Woldsdal til avisen.

Han mener kjøpene er god bruk av skattebetalernes penger.

- Ja, absolutt. Vi mener imidlertid at vi kan gjøre en innsats slik at det offentlige får enda mer igjen for pengene som de bruker på eksterne kommunikasjonstjenester, sier han.

Sosiale medier Bare de offentlige ansatte kommunikasjonsrådgiverne som er medlem i Norsk kommunikasjonsforening, koster staten nesten en milliard kroner.

I tillegg kjøper de tjenester fra PR-byråer for 100-200 millioner kroner, ifølge Woldsdal.

- Hele medielandskapet har forandret seg. I dag finnes det et hav av nisjekanaler og mange publiserer døgnet rundt. Journalister krever svar fra det offentlige på en annen måte enn før. I tillegg kommer fremveksten av sosiale medier, hvor store deler av offentlig sektor vil være til stede, sier Thomas Skjennald, daglig leder i foreningen til Finansavisen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer