- Stopp Giske!

Lærerforbundets leder Anders Folkestad frykter svekkede universitetsutdanninger og ber politikerne våkne for å stoppe utdanningsminister Trond Giskes planer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Giske gir riktig diagnose, nemlig at studieåret er altfor kort og at det brukes for lite effektivt. Men medisinen er feil, sier Folkestad.

Om en måned skal Stortinget ta stilling til stortingsmeldinga om høyere utdanning som Giske la fram tidligere i år. Folkestad er kritisk både til meldinga, statsråden og utdanningspolitikerne på Stortinget.

- Jeg frykter at alle kriger på ulike fronter. Så vinner retorikeren Giske, og så får vi dårligere utdanning, sier Lærerforbundets leder.

Han angriper forslaget om ny gradsstruktur ved universitetene, som vil bety at dagens cand.mag. og hovedfag blir byttet ut med treårig bachelor- og toårig mastergrad. Folkestad tror ikke at ett års kortere studier vil gi bedre kvalitet, slik Giske lover. Tvert imot, frykter han.

Lengre semestre

- Stortingsmeldinga framstår som en kvalitetsbløff med dristig retorikk, sier lærerlederen.

Han er redd studenter som utdanner seg til lærere ved universitetene ikke vil få den faglige ballasten de trenger for å gå ut i skolen.

I stedet for å innføre tre terminer i et studieår, bør heller semestrene vare lenger, mener Folkestad.

Status quo

- Men dersom man utnytter studieåret bedre, slik det blir foreslått, vil vel studentene lære mer på kortere tid?

- Forhåpentligvis vil man det. Men i og med at målet med denne meldinga er å øke kvaliteten, vil dette i beste fall føre til status quo, sier Folkestad.

Han kritiserer også opposisjonen på Stortinget.

- Jeg er urolig for at dette i liten grad blir fanget opp av partiene. Sentrumspartiene ser ut til å være mest opptatt av økonomi, og at det er nødvendig å harmonisere norsk utdanning med utlandet, og legger seg dermed på rygg. Høyre er kritisk til innholdet i meldinga, men vil ikke at det offentlige skal satse nok, sier Folkestad.