STOPP kreften med mat

Ett av tre krefttilfeller har sammenheng med maten vi spiser, ifølge det amerikanske kreftinstituttet. Enkelte forskere går så langt som til å hevde at seks av ti kreftutbrudd skyldes kostholdet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En kreftsykdom bruker vanligvis mange år på å utvikle seg. Dermed har du også muligheten til å påvirke kreftprosessen i flere faser og over lang tid: Stoffer i maten kan motvirke genetiske skader på cellene, et forstadium til kreft. De kan dessuten bryte ned farlige, kreftframkallende partikler - og hindre de første, små celleopphopningene i å vokse seg videre til farlige svulster. Selv om kostholdet har langt mindre betydning i framskredne stadier av kreft, kan riktig mat også hemme spredning.

Spis mer frukt

Selv om mange spørsmål fremdeles står ubesvarte i kreftforskningen, hersker det ikke lenger snev av tvil blant ekspertene: Jo mer frukt og grønnsaker folk spiser, jo mindre er faren for at de rammes av kreft. For mange krefttyper synes risikoen å bli halvert. Den ideelle dosen er usikker, men to frukter og tre grønnsaker daglig anbefales som minimum. Særlig røykere må være påpasselige med vegetarkosten.

Spesielt løk og hvitløk har vist seg å inneholde flere titalls krefthemmende stoffer. Forsøksdyr som f�ores med hvitløk utvikler omtrent ikke kreft, og studier av mennesker med et løk- og hvitløkrikt kosthold avslører redusert risiko for en rekke ulike krefttyper.

Enkelte studier tyder dessuten på at hvitløk kan gripe direkte inn i kreftutviklingen - og ødelegge kreftceller på lik linje med medikamenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tomatene angriper

Tomatene er et stadig sterkere våpen i kampen mot kreft. Hemmeligheten er lykopenet, pigmentet som gir tomatene den røde fargen. Det virker effektiv uansett om du får det i deg via hermetiske tomater, tomatsauser, tomatpuré eller ketchup.

Grønne grønnsaker, særlig spinat, bladkål, mørkegrønne salatblader og brokkoli, er også en viktig bestanddel i kosten til mennesker som ikke rammes av kreft.

En ny, italiensk studie har avslørt at disse grønnsakene gir en oppsiktsvekkende beskyttelse mot de fleste krefttyper.

Spis appelsiner, sitroner, grapefrukt og lime, anbefaler flere forskere. Sitrusfrukter byr på en «total kreftpakke» fordi de inneholder en rekke naturlige stoffer som hver for seg har nøytralisert kraftige kreftframkallende stoffer hos forsøksdyr.

Te mot kreft

Ny forskning har påvist at stoffer i te i forbausende grad

hindrer utviklingen av kreft hos forsøksdyr. Vanlige teposer fra supermarkedet gjør nytten, selv om grønn te fra asiatiske butikker er den aller beste «kreftteen».

Spiser du mye kjøtt er du derimot langt mer sårbar for kreft i bukspyttkjertelen, tykktarmen, lungene og bryst - særlig hvis du røyker og får i deg lite vegetarkost, ifølge en studie av 250 000 voksne japanere. Forsiktig koking, ovnssteking eller mikrobølgeovn anbefales også framfor grilling eller stekepanne - både for kjøtt, fisk og fjærkre. Flere undersøkelser, blant annet en svensk, har avdekket hyppigere tykktarmskreft hos folk som sverger til grillmat og stekt kjøtt. Lag derfor heller ikke sausen av sjy.

Fy til fett

Animalsk fett fra dyr og meieriprodukter har vist seg å være framtredende i kosten til befolkninger med høyest krefthyppighet. Også flerumettede planteoljer som maisolje er lite gunstig, ser det ut til. Olivenolje og fiskeolje bidrar derimot til å avverge kreftutviklingen. Det samme gjør sjømatens omega-3 fettsyrer.

Alkohol øker kreftrisikoen i fordøyelseskanalen, leveren, prostata, brystet og spesielt tykktarmen. Kombinasjonen hyppig røyking og drikking øker risikoen for strupekreft med 43 ganger og faren for kreft i nesa hele 135 ganger.

Ny forskning tyder også på at en skikkelig fyllekule kan stimulere kreftspredning ved å svekke immunforsvaret.