Stopp sensuren

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Lærebøkene er gjenstand for debatt i Aftenposten. Forsker og forfatter Egil Børre Johnsen hevder at de stort sett ikke holder mål. Lederen i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening etterlyser anmeldelser av lærebøker. Men selv redaktøren i Norsk Skoleblad viker tilbake for tanken: Til det er de for mange, og, vil vi tilføye, for pregløse og dårlige.
  • Men det lave kvalitetsnivået skyldes den norske statens sensureringsbehov. Bare i Østerrike og Norge skal staten godkjenne lærebøker. Resultatet er at forfatterne følger en upersonlig gjennomsnittsnorm. De som slipper gjennom sensuren, kan dessuten håpe på den reneste lottogevinst i år framover. Derfor den store mengden middelmådige bøker. Fjern formynderiet, la lærerne selv bestemme hvilke bøker de ønsker å bruke. Da vil konkurransen kunne bli reell, anmeldelsene interessante og de enkelte skolene få et større ansvar for undervisningen.