«Stopp umiddelbart, stopp umiddelbart»

To ganger har SAS-fly oversett ordre om å avbryte avganger da de var på kollisjonskurs med andre fly. Det kunne endt med katastrofe begge gangene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er den svenske avisa Dagens Nyheter som har fått tak i en norsk utredning om de to tilfellene. Den første farlige episoden skjedde på Arlanda ved Stockholm i november 2000, mens den andre skjedde på Gardermoen i januar i år.

På Arlanda skulle SAS-flyet, en MD-80, ta av fra rullebanen som går fra nord mot sør.

Samtidig gjorde et fly fra Icelandair, en Boeing 757, seg klar for avgang på banen som går fra øst til vest.

Kollisjonsalarm

Flygelederen så at det kunne ende med katastrofe, og ga SAS-flyet oppkallet «stopp umiddelbart» to ganger. Pilotene oppfattet ikke ordren, og fortsatte. Heldigvis slo flyets kollisjonsalarm inn, samtidig som SAS-pilotene så Icelandair-flyet.

Dermed fikk de lagt flyet i langsom stigning. På det nærmeste var SAS-flyet 330 meter under det andre flyet.

Episoden på Gardermoen skjedde også med en MD-80. Et SAS-fly hadde nettopp landet på rullebanen, samtidig som MD-80en begynte avgangen på samme bane. Flygelederen ga ordren «hold posisjonen, hold posisjonen».

Det hørte ikke pilotene i flyet som skulle ta av. De klarte å ta av 300-400 meter unna det andre flyet. Høydeforskjellen var bare på mellom 50 og 75 meter.

Har høytaler

Avisa skriver at det er uklart hvorfor flygelederne ikke oppfattet ordrene fra tårnet, men en årsak kan være at MD-80 har høytaler, ikke hodetelefoner i cockpiten.

- Cockpiten i MD-80 er den mest stille i hele verden, fordi motorene sitter så langt bak på flyet. Det er stille som i en luksusbil, og høytalerne høres svært godt. Jeg er sikker på at det ikke ville spilt noen rolle om det var høytaler eller hodetelefoner i flyene, sier sjefspilot for MD-80 i SAS, Per Ytting Knudsen.

Blokkering

Han mener årsaken til at pilotene ikke hørte ordrene er at når både flyet og tårnet sender samtidig med VHF-radio, kan det oppstå en blokkering som gjør at de ikke hører hverandre. Men man pleier nesten alltid å forstå at det ble sagt noe man ikke fikk med seg.

- Det kan også være menneskelige faktorer som er årsaken, sier Ytting Knudsen.

I utredningen står det at man anbefaler at SAS-pilotene begynner med hodetelefoner.

Hele presseavdelingen til SAS i Norge er på vei til pressemøte i Vika i Oslo, og får ikke kommentert saken overfor Dagbladet.no før seinere i dag.

MD-80: Utredningen oppfordrer SAS til å begynne med hodetelefoner i MD-80ene sine.