Stopper grotesk reklame

Kinogjengere er sjokkerte over reklamefilmen hvor en mann får fingeren avklipt med ei saks. Nå er filmen stoppet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Reklamefilmen for Rustelefonen har blitt vist på kinoer over hele landet siden fredag. Nå er den stoppet etter massive reaksjoner fra publikum. Filmen viser en mann som får fingeren klipt av med ei saks av en kvinnelig kollega. Selve klippingen vises ikke, men en knasende lyd høres mens vi ser guttens tårevåte øyne, og i neste scene den blodige hånda.

Inndrar filmen

-  Reaksjonene fra kinopublikummet har vært så sterke at vi i samråd med annonsøren har valgt å inndra filmen, sier administrerende direktør Carl Martin Klingberg i Capa Kinoreklame.

Flere kinoer stoppet filmen allerede i helga. Den er nå sendt til Statens filmtilsyn for vurdering.

-  Det er meget sjelden at så mange reagerer på en reklamefilm. Da må vi som distributør også reagere. Ingen annonsører ønsker å støte publikum fra seg, sier Klingberg.

Vil nå ungdom

Rustelefonen er en tjeneste som gir ungdom svar på spørsmål om rus og rusmidler. Tjenesten drives av Sosial- og helsedirektoratet og Rusmiddeletaten.

-  Poenget med filmen er å vise ungdom at de ikke blir møtt med en moraliserende pekefinger hvis de ringer Rustelefonen, sier tekstforfatter Stein Simonsen i Dinamo Reklamebyrå.

Han er en del av teamet som skrev manuset til filmen.

-  Virkemidlene er sterke, og vi er ydmyke overfor dem som reagerer. Samtidig oppnår vi å vekke oppsikt, sier Simonsen.

-  Jeg står inne for filmen. Det er viktig å bruke sterke virkemidler for å nå ungdom, sier Lars Lian i Rustelefonen.

<B>BLODIG:</B> Sterk lut i reklamefilm.