Stoppordre forsvant i radio-kaos

KRISTIANSAND (Dagbladet): Stoppordren til Bergens-flyet (SK 327) ble ikke oppfattet i cockpiten på SAS-maskinen. Flygelederens ordre forsvant i den intense radiotrafikken i ettermiddagsrushet på Gardermoen klokka 17.40 forrige onsdag. Det kunne endt i katastrofe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den nye ordren nådde aldri besetningen på Bergens-flyet, fordi sambandet mellom tårnet og andre fly i nærheten av Gardermoen var opptatt av en annen samtale.

Dermed dundret passasjerflyet med 156 mennesker om bord nedover rullebanen for å ta av, mens en annen SAS-maskin, SK 347 fra Bodø, fortsatt sto på rullebanen.

Flygelederen var hjelpeløst vitne til den farlige situasjonen. Etter hvert ble farten så stor at han valgte å la Bergens-flyet ta av og fly over Bodø-flyet, framfor å beordre avbrutt take-off på den glatte rullebanen.

Kilder i lufttrafikktjenesten opplyser at flygelederen i ettertid har fått ros for sin iskalde beregning i de kritiske sekundene.

Vanlig fenomen

Direktør Finn Heimdal i Havarikommisjonen for sivil luftfart (HSL) bekrefter at flygelederen ble oppmerksom på at det ankomne Bodø-flyet (SK 347) fortsatt sto på rullebanen ganske umiddelbart etter at flyet til Bergen hadde fått startklarering. Heimdal opplyser at det ble gitt en stoppordre som ikke ble hørt.

- Det er ganske vanlig at beskjeder kommer oppå hverandre og blokkerer sambandet, sier han.

Uvanlig manøver

Flygelederen klarerte Bergens-flyet fordi han forventet at rullebanen ville bli ledig. Rullebanen var imidlertid så glatt at det innkomne Bodø-flyet kjørte forbi to avkjørsler før det klarte å stoppe. I stedet for å fortsette til neste avkjørsel, valgte mannskapet å snu midt på banen og kjøre bakover. Da tårnet fikk beskjed om den høyst uvanlige manøveren, ble det forgjeves gitt stoppordre til Bergens-flyet.

Leder i Norsk Flygerforbund Harald Stephansen poengterer at det finnes flyradioer på markedet som slipper igjennom prioriterte meldinger når sambandet er opptatt.

Alvorlig sak

- Disse radioene er dyrere og betyr en ekstra investering for flyselskapene, han.

Stephansen, som selv er pilot i SAS, sier at ingen som følger vanlig flygerskikk på Gardermoen stopper og snur på en aktiv rullebane uten først å ha bedt om det eller fått tillatelse til en slik handling.

HSL-inspektør Per Erik Bakke hadde i går samtaler med involverte personer på Gardermoen, deriblant vakthavende flygeleder.

- Det var en svært alvorlig hendelse, er hans karakteristikk.