Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Stor i markedet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Planene om å slå sammen skadedelen av forsikringsselskapene Storebrand og Skandia kan føre til at det nye selskapet blir altfor dominerende i det norske markedet. De to selskapene har til sammen nesten 60 prosent av skadeforsikringene i Norge. Da er det god grunn til å spørre om kundene er tjent med en fusjon, selv om det nye selskapet vil stå sterkere i det internasjonale markedet. Konsernsjef Åge Korsvold er innstilt på å gå i dialog med myndighetene for å finne løsninger på konkurransesituasjonen, sa han i går.
  • Det gjør han klokt i. Løsningen kan gå ut på at Skandia blir pålagt å selge Vesta, som i dag har nesten 20 prosent av markedet. Slike pålegg er gitt ved liknende fusjoner tidligere. Konkurransen i denne delen av forsikringsmarkedet er allerede liten. Derfor blir det viktig å beholde Vesta som selvstendig selskap og med nye eiere. Det bør myndighetene stille som betingelse for å gi konsesjon til det nye storselskapet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media