(Dagbladet): Nyttårsaften kan være alt annet enn hyggelig for hunder. De firbeinte har svært god hørsel og blir forvirret og skremt av alt fyrverkeriet.
Derfor har den svenske avdelingen av den store byggvarekjeden Bauhaus nå besluttet å kutte ut fyrverkerisalget fra og med i år, melder Tidningarnas Telegrambyrå (TT).
- Vi har nok hatt magefølelsen at vi skulle tatt denne beslutningen tidligere, men nå kjente vi at «nei, dette går imot alt vi tror på», så nå må dette kapitlet være slutt, sier markedssjef Johan Saxne.
Han opplyser at også miljøhensyn og ulykkesrisikoen veier tungt i beslutningen. Tidligere har flere store kjeder i Sverige, som Plantagen, Coop og Axfood, sluttet å selge fyrverkeri.
Taper penger
Bauhaus selger årlig fyrverkeri for mellom 10 og 15 millioner kroner, og Saxne medgir at det er dårlig butikk å slutte med salget. Men fordelene veier tyngst, sier markedssjefen, som synes det føles selvmotsigende å ønske hunder velkomne i varehusene samtidig som de selger fyrverkeri.
Nå håper Bauhaus at også andre kjeder henger seg på - i det minste at det blir mer kontroll av fyrverkeri.
Svenska Kennelklubben stiller seg helhjertet bak initiativet.
- Det er veldig mange hunder som ikke har det bra under denne sesongen, sier pressetalsmann Hans Rosenberg til TT.
Også jakthunder blir redde
Rosenberg understreker at dette også kan gjelde jakthunder, som er vant til skuddlyder.
- Det er så mange desibel, og under jakten fins det for hunden en kobling til en jeger og et gevær, sier han.
Kennelklubbens talsmann ønsker at fyrverkeribruk blir regulert til bestemte steder og klokkeslett, slik at hundeeiere kan unngå å gå dit.