Stor uenighet om tiltakene

Folk slutter ikke å kjøre bil til jobben selv om billettprisene halveres for trikk, buss og T-bane. Naturvernforbundet har stor sans for byrådets vilje til å gjøre noe med Oslo-lufta, men mener oppskriften er feil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Generalsekretær Terje Kronen har jobbet i årevis med tiltak for å redusere forurensingen i hovedstaden, både som ansatt i Statens Forurensingstilsyn og i Miljøverndepartementet. Han kan dokumentere fra ferske undersøkelser at bilkjøring ikke reduseres av lavere kollektivpriser. - Vi ser selvsagt positivt på at det blir billigere å reise kollektivt. Undersøkelser viser at det først og fremst er gående og syklende som begynner å bruke offentlig kommunikasjon hvis prisene senkes. Matpakkebilistene går bare over til kollektivt med raskere reisetid, god komfort, hyppigere avganger, større pålitelighet og kortere avstand til holdeplassen. Pris spiller klart minst rolle, opplyser Terje Kronen. Naturvernforbundet gir likevel byrådet poeng for satsingen.- Oslo-politikerne har for en gangs skyld vært modige og foreslått noe. Vi trenger akutt aksjonering. For første gang ser vi tendenser til en politisk vilje til å gjøre noe. Det er veldig gledelig. Generalsekretæren betegner forslaget om å kjøre annenhver dag som tullete, fordi mange bilførere kan ha legitime behov for å kjøre. Han har mer tro på bedre kollektivtilbud, samt økt bompris i rushtida.- Det kan redusere trafikken med 30 prosent. De som kjører kommer dermed raskere fram, noe ikke minst varetransporten vil tjene på.

- Fjern p-plasser

Naturvernforbundets øvrige oppskrift til bedre luft og bedre helse i Oslo er:

  • Fjern parkeringsplasser for matpakkebilister.
  • Byplankontoret må slutte å kreve p-plasser når de godkjenner kontorarealer og heller tilrettelegge for kollektivtransport for de ansatte.
  • Forby oljefyring og vedfyring i sentrum.
  • Forbedre strømforsyningen i eldre leiligheter i sentrum for å hindre forurensende olje- og vedfyring.
  • Utstyr nye leiligheter med fjernvarmeledninger som frakter varmt vann fra sjøen via varmepumpe eller fra bioenergi. Dette fungerer bra i boliger i Vika-området og i Grorud-dalen.
  • Demp farten i boligstrøk, det demper også forurensingen.
  • Tilrettelegg bedre for sykling. Se til Amsterdam!

Bellona-kritikk

Bellona går til frontalangrep mot Oslos miljøbyråds forslag om å forby bilkjøring for å bedre Oslo-lufta. - Forbudsideen er direkte skadelig. Den kommer til å bringe de tunge bildiggerne opp på barrikadene. De representerer sterke samfunnskrefter og kommer til å blokkere gode tiltak. I neste omgang vil debatten om reinere luft reduseres til en diskusjon om forbud eller ikke. Dermed vil de gode forslagene, som kan gjennomføres, drukne i en forbudsdebatt, sier Christian Rostock i Bellona til Dagbladet.Men tross kritikk av forbudsforslaget er Bellona positive til forbud mot piggdekk og satsing på kollektivtrafikk. Slik vil Bellona bedre Oslo-lufta:

  • Redusere prisen på el-biler.
  • Forby piggdekk
  • Mer penger til gaterenhold.
  • Billigere kollektivbilletter.
  • Bruke alternativer til fyringsolje og diesel.