FÅR OPPREISNING: Melania Trump (48) har på nærmest rekordfart fått storavisa The Daily Telegraph til å slå full retrett. Foto: Carlos Barria / Reuters / NTB Scanpix
FÅR OPPREISNING: Melania Trump (48) har på nærmest rekordfart fått storavisa The Daily Telegraph til å slå full retrett. Foto: Carlos Barria / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Storavis skrev usann­heter om Melania. Beklager og betaler kjempeerstatning

Skandale for anerkjente Daily Telegraph.

Den britiske storavisa The Daily Telegraph må ta full retrett etter å ha trykt en artikkel om Melania Trump full av usannheter. Den gigantiske kanossagangen innebærer at hele artikkelen trekkes, en ydmyk beklagelse og en «betydelig sum» i erstatning til USAs førstedame, skriver de selv.

- Vi beklager uforberholdent til Førstedamen og hennes familie for enhver forlegenhet som følge av vår publisering av disse påstandene, skriver avisas ledelse.

Hvilken kontakt som har foregått mellom partene i forkant av retretten, vites foreløpig ikke, men prosessen med å trekke artikkelen og komme til en enighet har vært uvanlig rask.

- Hun akter ikke å sitte stille mens folk og medier dikter opp løgner og falske påstander i et kappløp om lesere eller salg av tabloide overskrifter, sier Melanias talskvinne Stephanie Grisham til CNN.

- Fikk hjelp som modell

Den aktuelle artikkelen, «The mystery of Melania», prydet forsida av Telegraphs lørdagsmagasin 19. januar, og inneholder en rekke påstander om hennes livsløp. Avisa lister selv opp hvilke som er feilaktige:

  • Melanias far beskrives som en fryktinngytende figur, som kontrollerte familien. Det var han ikke, vedgår Telegraph nå.
  • Melania påstås å ha hoppet av et universitetsstudium i design og arkitektur i forbindelse med fullføringen av en eksamen. Sannheten var at hun heller ønsket å satse på en karriere som modell.
  • Melania påstås å ha slitt med modellkarrieren før hun møtte Donald, men karrieren skjøt fart med hans hjelp. Dette er nå tilbakevist.
INTERVJU: I et sjeldent intervju letter Melania Trump på sløret om ekteskapet med USAs president, og om hans påståtte affærer. Video: CNN Vis mer

- Vi godtar at fru Trump var en vellykket modell på egen hånd før hun møtte sin ektemann, og fikk oppdrag uten hans hjelp, skriver Telegraph. Lista over feil fortsetter:

  • Ekteparet Trump møttes i 1998, ikke 1996, slik det står i artikkelen.
  • Artikkelen hevder at Melanias mor, far og søster flyttet til New York i 2005 for å bo i bygninger eid av Donald. Dette stemmer ikke.
  • Det står i saken at Melania gråt på valgnatta 2016, da Donald vant. Også dette tilbakevises.

Intervjuet skolekamerater

Magasinartikkelen lovet å fortelle sannheten om «den mest private og gåtefulle» av alle presidentfruer. Den bygger på intervjuer med «innsidere i Det hvite hus, slovenske skolekamerater og fotografer», ifølge The Guardian.

MASSIVE REAKSJONER: Førstedame Melania Trump viste fram julepynten i Det hvit hus, og reaksjonene har ikke latt vente på seg ... Video: CNN og Malene Storrusten / Dagbladet Vis mer

Artikkelforfatteren er den erfarne og velansette amerikanske journalisten Nina Burleigh, som jobber for det anerkjente magasinet Newsweek og er forfatter av boka «Golden Handcuffs: The Secret History of Trump's Women».

The Daily Telegraph er en av få britiske aviser som fremdeles kommer ut i fullformat, og er ansett som «tung» og pålitelig. Den har tradisjonelt bindinger til Det konservative partiet, og kalles tidvis spøkefult for «The Torygraph».

Erstatningsbeløpet fra Telegraph til Melania er ikke kjent, utover at det er «betydelig».

I 2017 betalte den britiske tabloiden Daily Mail 2,9 millioner dollar (25 millioner kroner) til henne etter falske påstander om modellkarrieren hennes. Det opprinnelige kravet var på 150 millioner dollar (1,3 milliarder kroner), men partene kom til enighet utenfor rettssalen, ifølge CNN.