TOK PENGER: Commonwealth Bank of Australia innrømmer at de har trukket penger fra kontoene til tidligere kunder som har avgått ved døden. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
TOK PENGER: Commonwealth Bank of Australia innrømmer at de har trukket penger fra kontoene til tidligere kunder som har avgått ved døden. Illustrasjonsfoto: NTB ScanpixVis mer

Storbank inn­rømmer: Tok penger fra døde kunder

Commonwealth Bank of Australia innrømmer feil.

(Dagbladet): En kommisjon i Australia gir Commonwealth Bank of Australia (CBA) refs etter at de avdekket at bankrådgivere trakk penger for rådgivningstimer fra kunder som døde for flere år siden, skriver The Guardian.

I ett av tilfellene skal en bankrådgiver ha trukket for en angivelig veiledningstime for en bankkunde som døde for hele ti år siden.

I et annet tilfelle skal en rådgiver ha visst at en av klientene døde i 2014, men fortsatte likevel å ta betalt for timene, skriver avisa. Rådgiveren skal ha fått 65 dollar i måneden i 2014 og 2015 fra denne kunden.

Ifølge kommisjonen hadde en annen kunde av en annen rådgiver vært død siden 2007. Rådgiveren skal ha hatt kontakt med klientens kone i 2013, men det ble likevel ikke gjort tiltak for å stoppe betalingskravet.

Gjorde ikke noe med det

- Da han (rådgiveren) ble spurt, sa han at han ikke visste hva han skulle gjøre, og sa at han forsøkte å kontakte den offentlige forvalteren, men hørte ikke noe mer, skriver Australian Securities and Investments Commission, en uavhengig australsk myndighet, i et dokument.

Australian Securities and Investments Commission har som oppgave å håndheve og regulere selskaps- og finansrådgivning for å beskytte australske forbrukere, investorer og kreditorer.

Onsdag innrømmet banken at de har trukket kunder for penger for tjenester som de aldri mottok.

Har betalt tilbake

Bankens sjef, Marianne Perkovic, måtte møte til høring for å svare for seg og banken.

Ifølge Sydney Morning Herald synes kommisjonen at banksjefen ikke var tydelig nok i sine svar da hun skal ha blitt spurt mer enn ti ganger av kommisjonen om hvorfor de trakk kunder som ikke hadde mottatt en tjeneste for penger.

Kommisjonen reagerer på at det tok to år fra banken fikk mistanke om dette, til de varslet kommisjonen. Perkovic forklarer at de måtte finne ut om de faktisk hadde et problem før de kunne melde fra om det.

Kundene som ble trukket for penger, skal ha fått tilbake pengene sine. Når en person dør, er praksisen i Norge at bankkontoen sperres. Man kan dermed ikke bli trukket for penger fra kontoen. Ifølge den australske avisa har de måttet betale tilbake 119 millioner australske dollar som følge av denne feilen.

Australias største bank har tidligere vært i hardt vær. I fjor ble banken gransket etter anklager om hvitvasking av store beløp til kriminell virksomhet. CBA var anklaget for å ikke ha forhindret at bankautomater er blitt brukt over 53 000 ganger til å hvitvaske penger av kriminelle gjenger og terroristgrupper.