Stordalen bytter ut miljøsynderne

Skal redusere egne CO2-utslipp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I fjor sto Petter Stordalen fram i Dagbladet og fortalte at han skulle kjøpe Norges første hydrogenbil. 900 000 var prisen. Nå har han gjort det, og her viser han fram sin nye «vannvogn» – bilen som utelukkende slipper ut drikkbare dråper.

I dag kan turbokapitalisten fortelle at heretter blir det elbiler, hybrider, hydrogenbiler og andre kjøretøyer som forurenser så lite som mulig. Gjerne null.

– Neste år skal mine totale CO2-utslipp under 140 gr/km. Jeg har vært gjennom en bevisstgjøring. Nå blir det nye tider både i garasjen og på veien, sier Petter Stordalen entusiastisk til Dagbladet.

Dyre bilvaner

Og han forklarer:

– Min private miljø- og klimamodernisering er et resultat av en holdningsendring over tid, men som kom i mål på en måte i fjor. Jeg innså at noen måtte gå foran, så hvorfor ikke jeg, tenkte jeg.

Hotell- og partykongen på Bygdøy har lenge vist miljøengasjement, men bilvanene har vært i god kapitaliststil, både dyre, raske, ekstravagante – og forurensende. Milevis unna alt som likner tidskorrekte miljøholdninger.

Men nå er Stordalens egen revolusjon i gang. Som han sier det:

– Dagbladets bilredaksjon ga meg en vekker i fjor. Jeg skjønte jeg måtte gjøre opp et miljøregnskap for bilene mine. Nå skifter jeg ut stallen.Historisk

Petter Stordalen lager både bil- og miljøhistorie her i landet ved å være Norges første private hydrogenbileier.

MILJØVENNLIG: Petter Stordalen bytter ut sine co2-utslippende biler med mer miljøvennlige, og er første mann ut med egen hydrogenbil. Foto: OLE C. H. THOMASSEN
MILJØVENNLIG: Petter Stordalen bytter ut sine co2-utslippende biler med mer miljøvennlige, og er første mann ut med egen hydrogenbil. Foto: OLE C. H. THOMASSEN Vis mer

Bilen, en ombygd Toyota Prius, fra før en miljøvennlig hybridbil og en av verdens sikreste familiebiler, er hentet fra California. Bilen er en av 14 andre som triller rundt i Stavanger og Porsgrunnsområdet i det norske HyNor-prosjektet, som blant andre Hydro og Statoil står bak.

Dette helnorske pionerprosjektet, som har som målsetting å fremme hydrogen innen transportsektoren, har vært med på å omvende bilentusiasten Stordalen.

– Noen sa til meg en gang at en fyr som er så bilfrelst som meg ikke kan være opptatt av miljø samtidig. Det er tull, og det motbeviser jeg nå, ler han med en alvorlig mine. Skifter ut

Hotellkongens egen miljøsatsing er tredelt:

1. Bidra som investor til at norske Think lever videre og kan utvikle nye elbiler.

2. Arbeide for at Oslo får sin første hydrogenstasjon i 2008.

3. Redusere sin egen bilpark, og skifte ut verstingene med mer miljøvennlige biler.

Til Dagbladet forteller Stordalen at en ny Think snart kommer på plass sammen med hydrogen-Priusen. Han planlegger også å gjøre noe med sin Audi S8. En luksushybrid med kombinert el- og bensinmotor er et aktuelt alternativ.

Det samme gjelder den store Mercedes-SUV’en som han vurderer å bytte ut med en mer miljøvennlig Lexus-SUV i hybridutgave. Den drives av to elmotorer og en bensinmotor.Pinlig for Oslo

– En bil blir nok værende i garasjen, den greier jeg ikke å kvitte meg med. Mercedes SLR McLaren er en perle, men et miljøsvin, og jeg er lover at den skal bli lite brukt. Den kjører jeg i snitt 50 kilometer i året, og jeg skal holde meg der.

– Det viktige er å legge om den daglige bilbruken slik at jeg kommer under 140-grensa når det gjelder mine private CO2-utslipp, sier Stordalen.

Når han skal bruke sin nye miljøbil må Stordalen imidlertid inntil videre holde seg i området rundt fødebyen Porsgrunn, som har den nærmeste hydrogenstasjonen til hovedstaden.

At Oslo ikke har landets tredje fyllestasjon for hydrogenbiler sammen med Stavanger og Porsgrunn, synes Stordalen er ganske pinlig.

– Vi må få en slik stasjon i Oslo i 2008, sier han. Det er viktig å prioritere Oslo i en slik sammenheng. Da når du flere mennesker, og den nye miljøteknologien blir raskere spredd. Målet til HyNor er at vi skal kunne kjøre med forurensningsfrie hydrogenbiler fra hovedstaden til Stavanger i 2009.

– Dette spennende og viktige hydrogenprosjektet skal i hvert fall jeg og Choice-kjeden være med på å fronte. Hotellkjeden er godt i gang med et miljøbilprosjekt, og vi har allerede spart 26 millioner de siste tre åra på å tenke miljø i flere ting vi gjør.