Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Stordalens rådyre lekebil

Kjell Inge Røkke måtte avbestille den - Petter Stordalen kjøpte den. Her er alt om bilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har du fem millioner å kaste bort på ny bil, og et sterkt behov for å bli beundret, så løp og kjøp. Petter Stordalen har nå gjort det. Og barskere muskelbil skal du lete lenge og vel etter, uansett hvor du er i verden. For pr. i dag er det bare produsert og solgt rundt 300 av den. Mercedes SLR McLaren heter den nye lekebilen til hotellkongen. Og det oser bilhistorie av kjøretøyet.

Røkke avbestilte

Den første SLR kom i 1955 og var en sensasjon. Den satte en ny standard for fartsbiler på landeveien, med kjøreegenskaper og ytelser som ingen andre var i nærheten av. Samtidig hadde den linjer som brakte den tids bildesign flere tiår inn i framtida.

Nå er siste generasjon SLR på Mercedes-turné på norske veier før den finner veien til Stordalens private garasje.

Prisen begynner på 4 985 500 norske kroner, og så kan du plusse på for ekstrautstyr vi vanlige dødelige ikke engang har fantasi til å pønske ut.

Og at Petter Stordalen gliser litt i dag, skjønner vi. For Røkke måtte nemlig avbestille sin, av en eller annen grunn. Og i stedet slo altså hotellkongen til og realiserte sannsynligvis en av guttedrømmene. Og dermed var det han som ble medlem i den høyeksklusive SLR McLaren-klubben.

2,5 mill. per sete

Men hvorfor noen kjøper en slik bil her i landet, kan man så lure litt på. Med norske fartsgrenser kan lappen ryke idet du skifter til annetgir.

 DYR OG DEILIG:  SLR McLaren koster fra 4,9 millioner og oppover. Bilen er en studie i høyelegant bildesign med røtter tilbake til 1955 da den første SLR så dagens lys. Foto: Rune Myhre
DYR OG DEILIG: SLR McLaren koster fra 4,9 millioner og oppover. Bilen er en studie i høyelegant bildesign med røtter tilbake til 1955 da den første SLR så dagens lys. Foto: Rune Myhre Vis mer

Toppfarten sprenger høyeste lovlige hastighet i Norge med nesten 250 km/t. Og så er det bare plass til to om bord. 2,5 millioner per sete er en voksen pris.

Men så har altså eieren av dette vidunderet noe å sole seg i som de færreste har. Dessuten strutter det testosteron av hele greia. Liker du at gutta misunner deg og jentene snur seg, ja, da er dette saken å trille omkring i.

Selv med boots, som Stordalen også elsker å sprade med. Som egentlig er et stilbrudd så cowboyhatten passer. Ford Mustang er mer passende med det utstyret, ikke SLR.

Fem Jaguarer

Moderne fartsmonstre har de siste åra hatt en tendens til skrikende og småvulgær design. Det ser slett ikke berre lekkert ut alt som kommer fra Ferrari, Maserati, Lamborghini, Porsche og andre produsenter.

Men det er annerledes med denne. Mercedes SLR er en legende, og siste generasjon er akkurat så elegant og karismatisk som familietradisjonen krever. Lang, lav, aerodynamisk og med de historiske vingedørene på plass. Nei da, du skjemmer deg ikke ut i dette kjøretøyet.

Det gjør du heller ikke med prislappen. For den kan Stordalen faktisk få fire- fem Jaguarer. Slike som Rema-Reitan og Trygve Hegnar kjører rundt i. Stusslige greier, egentlig, når man står overfor en SLR. Det har nok hotellkongen også tenkt litt på, tenker vi.

10 sek. til 200

Men la oss titte under panseret. Der finner du åtte sylindere, 5,5 liter, kompressor, og 626 ville hester. Sammen med et imponerende dreiemoment på 780 Nm som yter maks fra 3200 o/m., byr dette fartsmonsteret på nakkesleng, bakoversveis, innhule kinn, eller hjerteflimmer for den saks skyld.

Før Petter har fått fjernet handa fra girspaken (femtrinns sportsautomat), er nåla forbi 100 km/t. Det tar 3,8 sekunder.

Syntes du det var gøy, Petter, så kan du fortsette i samme stilen og se 200-merket på kilometertelleren forsvinne etter 10,6 sekunder. Forhåpentligvis er herr Stordalen da langt unna norske veier og radarkontroller.

Romfart

SLR McLaren gir ikke opp før nåla nærmer seg 350 km/t. Men da har forhåpentligvis Petter for lengst gitt seg. Tror han fortsatt at han er Schumacher, kan det være greit å vite at karosseriet og en rekke sikkerhetsforsterkninger gir fire- fem ganger bedre beskyttelse enn stål og aluminium ved kollisjoner. Mesteparten av dette er lagd av karbonfiberforsterket kunststoff, hentet fra romfartsteknologien.

Og skulle nå du begynne å drømme om å kopiere Stordalen, er det kanskje greit å vite at bare forsikringspremien til dette elleville leketøyet ligger i nærheten av en gjennomsnittlig norsk årslønn.

FARTSDESIGN: Kraftige luftinntak og doble eksosrør på hver side av bilen. Kjennemerker på McLaren-utgaven.
SIGNATUR: På motorblokka er det en plakett med navn og signatur på personen som har gitt bilen ok-stempelet fra fabrikken.
BAK RATTET: Her er du kongen på alle veier, uansett hvor i verden du er. To seter er alt - til 2,5 millioner hver.
BARSK RUMPE: Bakparten til SLR forteller at her skal du ikke prøve deg. Respektfull avstand er et godt råd.
VINGER: SLR har vingedører som svinger til værs og ikke ut. Elektrisk drevne, selvfølgelig.
AUTOSPOILER: Når farten blir høy nok, løfter en spoiler seg automatisk opp bak. Det gjelder å holde denne bilen på bakken.
STOLT EIER: Hotellkongen Petter Stordalen har gjort det, Røkke ikke. Snart kan hotellkongen smykke seg med en Mercedes SLR McLaren. Det er langt fra dagligvare selv i det internasjonale jetsettet.