Fordel: Ladbare biler med lave utslippstall kommer særdeles gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Foto: Håkon Sæbø/Finansavisen.
Fordel: Ladbare biler med lave utslippstall kommer særdeles gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Foto: Håkon Sæbø/Finansavisen.Vis mer

Bilavgifter:

Store forskjeller i bilavgiftene

Norge har de klart billigste elbilene.

(Finansavisen.no): Nordmenn har i alle år klaget på bilavgiftene, og da spesielt registreringsavgiften. I 1997 forsvant verdiavgiften, elbilene slipper merverdiavgift og ifjor forsvant effektavgiften. Dermed har dyre og motorsterke biler blitt relativt sett rimeligere sammenlignet med andre biler i Norge de siste årene.

Sammen med effektavgiften som forsvant, ble avgiften på slagvolum i sin tid byttet ut med CO2-avgift. En NOx-avgift er samtidig innført mens vektavgiften består. Derfor vil små og CO2-vennlige biler i Norge ikke være mye dyrere enn i mange andre land. Det er heller ikke de store og motorsterke ladbare hybridbilene med lav teoretisk CO2-avgift, på grunn av avgiftsfradraget for utslipp under 70 gram pr. kilometer, skriver Finansavisen.

Likevel er Norge – ifølge en oversikt utarbeidet av den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA – blant de dyreste landene i Europa, bortsett fra Danmark. Det skyldes at danskene har en verdiavgift på sine biler på 105 prosent av verdien opptil 106.600 danske kroner eller 136.500 norske, og 150 prosent på verdien over det.

Det mest spesielle er kanskje Malta, som benytter en komplisert formel hvor en prosentvis del av CO2-utslippet multipliseres med det reelle CO2-utslippet i gram pr. kilometer. Dette multipliseres igjen med verdien av bilen før det multipliseres med en prosentvis del av verdien avhengig av lengden på kjøretøyet.

For alle landene kommer uansett merverdiavgiften, som varierer fra 17 prosent i Luxembourg til 27 prosent i Ungarn, samt null prosent for elbiler i Norge, skriver avisen.

Vi har i tillegg en årsavgift inkludert i forsikringsregningen, som varierer fra 455 kroner for elbiler til 3.290 kroner for dieselbiler uten partikkelfilter. I enkelte andre land er den årlige eller halvårlige avgiften betydelig høyere, gjerne avhengig av CO2-utslippet.

Har du en bil med et CO2-utslipp på over 255 gram pr. kilometer i Storbritannia, betaler du 535 pund eller 5.900 kroner årlig. I Finland er toppsatsen 6.300 kroner, mens i Irland er den på hele 22.500 kroner, skriver Finansavisen.

Andre økonominyheter
Oljeanalytiker spekulerer på Donalds D-dag
Røkkes utbyttemaskin mer verdt enn Hydro