Store løfter på lite kort

TROMSØ (Dagbladet): Fem store Arbeiderparti-løfter på et lite visittkort. Nå har Tony Blairs suksessoppskrift nådd den norske lokalvalgkampen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er nytt i Norge, det er trendy - og ideen er stjålet fra England. Det vesle visittkortet er identisk med det Labour og Tony Blair spredde rundt i England i 1996. Den eneste forskjellen er språket.

- Blair har ikke bare fornyet sosialdemokratiets innhold. Han og rådgiverne er mestere i politisk «management». Det har vi tatt lærdom av, innrømmer Herman Kristoffersen, Tromsø Arbeiderpartis ordførerkandidat.

Smått og enkelt

Det er definitivt slutt på den valgkamptida da partisliterne delte ut partiprogrammet i Tromsø-gatene. For å se at det likevel ble kastet i neste søppelkasse.

Derfor betalte Tromsø Ap et lokalt reklamebyrå for å meisle ut årets valgstrategi. Resultatet ble en velgergaranti ledsaget av fem konkrete løfter og bilde av hovedpersonen. Pluss ordførerkandidatens underskrift.

- Velgerne skal lese budskapet og stikke kortet i lommeboka. Så kan de ta det fram om to år for å sjekke om vi har holdt ord, sier han.

- Og hvis ikke?

- Da har vi sviktet velgerne, og da har vi helt klart et forklaringsbehov, sier Kristoffersen.

Tromsø Ap håper visittkortet skal bidra til å gjøre slutt på 22 års Høyre-styre i Nord-Norges hovedstad. - Unge velgere vil ha enkle tekster med konkret innhold. Derfor er dette veien å gå, mener Martin Henriksen, leder i Troms AUF.

Farlig garanti

Valgforsker Frank Aarebrot har vurdert «valg-gimmicken» på Dagbladets oppfordring. Han mener lokalpartiet løper en stor risiko ved å utstede «garantier» til velgerne.

- Slikt er farlig i politikken, sjøl om velgerne kaster kortene etter to år, vil ikke media gjøre det samme, sier han.