NORDOMRÅDETREFF: Her er Støres venn, milliardærrederen Felix Tschudi (t.v.) sammen med rektor Jarle Aarbakke ved Universitetet i Tromsø, fylkesmann i Finnmark Gunnar Kjønnøy og utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) på en mottakelse på Thon-hotellet i Kirkenes i september 2010, like etter at Støre hadde undertegnet delelinjeavtalen i Murmansk. Foto: Bente Bjercke
NORDOMRÅDETREFF: Her er Støres venn, milliardærrederen Felix Tschudi (t.v.) sammen med rektor Jarle Aarbakke ved Universitetet i Tromsø, fylkesmann i Finnmark Gunnar Kjønnøy og utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) på en mottakelse på Thon-hotellet i Kirkenes i september 2010, like etter at Støre hadde undertegnet delelinjeavtalen i Murmansk. Foto: Bente BjerckeVis mer

Støre: Næringstreff med Tschudi ved «et par anledninger» Sannheten: Minst seks ganger

Støre stilte blant annet personlig opp i møte om vennen Felix Tschudis prestisjeseilas gjennom Nordøstpassasjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I sin redegjørelse til Stortinget opplyser utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) at han ikke bare møter redervennen Felix Tschudi privat.

Støre skriver at han ved «et par anledninger» har deltatt på konferanser og faglige møter med Tschudi, i forbindelse med Tschudis næringsengasjement i nord, og at de to også har møttes i den sammenhengen. 

Men når Støre skriver «et par anledninger», er det reelle tallet minst seks.

Forsket på egen gruve
Et slik møte fant sted i Kirkenes i april 2010. Da deltok både Støre og Tschudi i en workshop i regi av stiftelsen Senter for nordområdelogistikk. Temaet var kommersiell shipping gjennom Nordøstpassasjen, og var foranledningen for at lasteskipet «MV Nordic Barents» i september 2010 seilte ruta på 23 dager - noe som ga en betydelig besparelse mot å seile gjennom Suez. 

Skipet var lastet med jernmalm fra Sydvaranger Gruve, som Felix Tschudi har betydelige eierinteresser i.

Tschudi-prosjekt
I en statusrapport fra stiftelsen til UD blir prosjektet omtalt som et samarbeidsprosjekt mellom senteret og Felix Tschudis rederi, Tschudi Shipping Company. Men når Støre personlig nevner seilasen i en artikkel i Samtiden fra 2010, er senterets rolle utelatt. All ære tilfaller vennens rederi:

- I slutten av august i år hyret det norske rederiet Tschudi Shipping Company, lasteskipet MV Nordic Barents til å frakte last fra Kirkenes til Kina - gjennom nordøstpassasjen, langs Russlands arktiske kyst. Både skipet og lasten er historiske, skriver Støre.  

Etter det Dagbladet erfarer, regnes denne historiske seilasen internt i Senter for nordområdelogistikk som et av senterets mest vellykkede prosjekter. Prosjektet er også behørig omtalt på senterets nettsider

I Støres redegjørelse til Stortinget, har statsråden lagt ved en liste over prosjekter gjennomført i regi av senteret. Men Støre har ikke nevnt den historiske Tschudi-seilasen.

- Russerne var utfordringen
I et foredrag Felix Tschudi holdt i Hongkong forteller han om «MV Nordic Barents» ferd fra Kirkenes til Kina, i forlengelse av Tschudi Shipping Companys øvrige næringsengasjement i nordområdene (Se video fra foredraget øverst i saken).

Tschudi legger ikke skjul på at prosjektet bunnet i et ønske om lavere fraktkostnader på gruvas transport av jernmalm fra Kirkenes til Asia.      

- Så vi samlet en gruppe mennsker til et case study i Kirkenes, sier Tschudi, og viser til seminaret i Kirkenes der Støre deltok.  

I foredraget slår han fast hovedutfordringen var å få de nødvendige tillatelsene fra russiske myndigheter, og at det var helt avgjørende for seilasen at de fikk russerne rundt bordet i Kirkenes i april 2010. 

- Den norske utenriksministerens tilstedeværelse tilførte nok workshopen en viss tyngde, men vi hadde stilt uansett. Vi var invitert av Felix Tschudi, og for oss dreide dette seg om sammenfallende interesser og «business», sier Mikhail Belkin, som deltok på møtet for den russiske atomisbryterflåten Rosatomflot.     

Ingen oversikt
Dagbladet har spurt UD om utenriksministeren mener hans tilstedeværelse på workshopen gjorde det enklere å samle de nødvendige russerne rundt bordet - uten å få svar. Pressevakt Svein Michelsen bekrefter imidlertid at Støre deltok på møtet:
 
- På workshopen deltok representanter fra relevante miljøer, inkludert skipsfartsnæringen, forskning, skipsforsikring og logistikkselskaper, samt russiske representanter. Sitatet fra artikkelen i Samtiden er beskrivende for seilasen. Skipet og lasten var historiske. Den allment tilgjengelige kunnskapen som senteret genererer er ment å kartlegge mulighetene for skipsfart gjennom den nordlige sjøruten, sier han, og legger til:

- Som det fremgår av vedlegget til brevet til Stortinget, er ikke listen over prosjekter uttømmende. Når det gjelder seminarer og workshops i regi av Senter for nordområdelogistikk er disse ikke listet opp én for én, men omtalt mer generelt. 

Han sier videre til at UD ikke har en egen oversikt over hvor mange ganger utenriksministeren og Tschudi har møttes i nordområde-sammenheng.

NORDOMRÅDE-MØTE: Her er professor Frode Mellemvik fra Nordområdesenteret i Bodø, Felix Tschudi fra Tschudi Shipping, utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap), Russlands tidligere ambassadør til Norge, Sergej Andrejev, og førsteamanuensis Atle Nordli fra Handelshøyskolen BI avbildet ved åpningen av Senter for nordområdelogistikk i Kirkenes, november 2008. Foto: Sør-Varanger Avis
NORDOMRÅDE-MØTE: Her er professor Frode Mellemvik fra Nordområdesenteret i Bodø, Felix Tschudi fra Tschudi Shipping, utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap), Russlands tidligere ambassadør til Norge, Sergej Andrejev, og førsteamanuensis Atle Nordli fra Handelshøyskolen BI avbildet ved åpningen av Senter for nordområdelogistikk i Kirkenes, november 2008. Foto: Sør-Varanger Avis Vis mer