Storebrand-eliten punger ut

En rekke sentrale personer i Storebrand åpner nå lommeboka for å kjøpe Storebrand-aksjer. Målet er trolig å overbevise verden om at selskapet er til å stole på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Disse har kjøpt aksjer

  • Idar Kreutzer , konsernsjef: 1000 aksjer til kurs 28,40.
  • Leiv L. Nergaard, styreformann: 6000 aksjer til kurs 27,10.
  • Rune Bjerke, styremedlem: 1000 aksjer til kurs 27,00.
  • Halvor Stenstadvold, styremedlem: 3500 aksjer til kurs 28,20.
  • Knut G. Heje, styremedlem: 8500 aksjer til kurs 28,20.
  • Harald Tyrdal, styremedlem: 3000 aksjer til kurs 26,40.
  • Grace Skaugen, styremedlem: 6000 aksjer til kurs 28,50.
  • Espen Klitzing, adm. dir. i Storebrand Livsforsikring: 2400 aksjer til kurs 40,16.
  • Lars Aa. Løddesøl, finansdirektør: 1000 aksjer til kurs 28,30.
  • Odd Arild Grefstad, konserndirektør: 2600 aksjer til kurs 26,10.
  • Erik Råd Herlofsen, personaldirektør: 1000 aksjer til kurs 26,90.
  • Ingunn Gurvin, ansatt i finansavdelingen: 200 aksjer til kurs 27,00.

Styremedlemmer, direktører og andre ledende ansatte i det kriserammede finanskonsernet har tydeligvis fått samme tanke samtidig:

Nå gjelder det å kjøpe Storebrand-aksjer.

Snakket sammen?

Styreformann Leiv Nergaard og konsernsjef Idar Kreutzer har kjøpt. Det samme har samtlige aksjonærvalgte styremedlemmer. For ikke å forglemme direktørene Lars Aa. Løddesøl, Espen Klitzing, Odd Arild Grefstad og Erik Råd Herlofsen.

En skulle nesten tro at noen hadde snakket sammen.

Punger ut

For det er liten tvil om at de privatfinansierte kjøpene blant annet har til formål å skape positiv blest rundt et selskap som de siste månedene har opplevd storm og ubehagelig kastevind. Fusjonssammenbruddene og elendige resultater har i år halvert Storebrand-kursen på børsen.

Nå gjelder det å få optimismen tilbake. Og hva er vel da bedre enn å vise at selv ledende personer i selskapet er villige til å punge ut?

- Riktig tidspunkt

- Jo, vi regner vel med at når såpass mange i styre og ledelse kjøper aksjer, så oppfattes det som et signal til markedet. Men det er ingen kampanje - den enkelte har gjort selvstendige vurderinger, bedyrer informasjonsdirektør Egil Thompson overfor Dagbladet.

- Dessuten befinner vi oss nå i en periode hvor innsidere har lov til å handle. Mange benytter da anledningen og mener tidspunktet er riktig, påpeker han.