Storebrand skal lære etikk

Storebrand erkjenner at tillitten til selskapet er slitt etter bråket rundt Åge Korsvolds opsjoner. Derfor skal hele ledelsen på etikk-kurs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Storebrand la i dag fram sterke tall for tredje kvartal. Resultatet for konsernet ble på 933 millioner kroner for årets ni første måneder. I fjor var resultatet for samme periode på 594 millioner. Det er en økning på 60 prosent, og drøyt 10 prosent bedre enn det analytikerne hadde ventet.

Forbedringen av resultatet skyldes hovedsaklig solide inntekter fra Storebrand Livsforsikring og framgang innenfor bank og forsikring.

Tynnslitt tillit

Til tross for gode resultater innrømmer ledelsen i konsernet at tilliten til Storebrand er blitt svekket etter bråket rundt Korsvold.

- Vi beklager sterkt situasjonen som har oppstått, og vi følger opp saken meget grundig. Vi avventer nå Kredittilsynets konklusjoner, og vi vil følge opp deres anvisninger når de kommer, sier konstituert administrerende direktør Idar Kreutzer til NTB.

Kreutzer varsler en rekke tiltak. Blant annet skal hele ledelsen på etikk-kurs.

- Regler er viktige, men holdninger enda viktigere. Vi ønsker å være i forkant på etiske problemstillinger, fortsetter Kreutzer.

Uklart

Akkurat hva et slik etikk-kurs skal inneholde er fremdeles uklart. Informasjonsdirektør Egil Thompson i Storebrand er litt vag når han skal forklare hvordan kurset skal fungere.

- Det er viktig for oss å ta etikk på alvor. Hva et slikt kurs skal inneholde er litt uklart. Jeg regner med at vi vil hente inn ekstern kompetanse for å arrangere dette kurset. Hvis alt går som det skal er vi i rute med kursene utpå nyåret, sier Thompson til Dagbladet.no.

Mistet tillit hos politikerne

Thompson mener også at det først og fremst er hos mediene og politikerne at Storebrand har mistet mest tillit.

- Mens det sto på som verst hadde vi en del henvendelser, men det ga seg ganske raskt. Jeg mener vi har mistet mest tillit i mediene, og hos politikerne. Kundene våre har reagert, men klart å skille denne spesielle saken fra Storebrand som selskap. Finansmiljøene har ikke reagert nevneverdig i denne saken, sier Thompson.

<B>SVEKKET TILLITEN:</B> Åge Korsvold og bråket rundt hans opsjonsavtale har ødelagt tilliten til Storebrand. Nå skal ledelsen på etikk-kurs.